Oliver Solberg kör Kroatiens VM-rally på asfalt fredag–söndag, men får sedan stå över både Portugal och Sardinien.
– Sordo vill köra dem, förklarar han.
Uppehållet i VM har varit ovanligt långt. Det har gått två månader sedan Oliver Solberg åkte i mål som sexa i Svenska rallyt när det nu är dags för säsongens tredje deltävling.
– För oss chaufförer och speciellt mig som ung är det inte bra att bli sittande länge utan att tävla eller testa, säger Solberg.
Risken finns att det blir en ny lika lång paus.
Den 20-årige värmlänningen delar Hyundais tredjebil med Dani Sordo och det var känt från början att den rutinerade spanjoren skulle köra några tävlingar, men inte vilka. Nu avslöjar Oliver Solberg att det närmast handlar om de två kommande efter Kroatien, Portugal den 19–22 maj och Sardinien den 2–5 juni.
– Sordo ska köra fyra tävlingar och jag nio.
Vad säger du om att du inte får köra de två?
– Det var en del av dealen i att dela kontrakt med Sordo, att jag inte skulle åka alla. Jag får i alla fall nio av 13 och det är ju bra. Men jag hade kanske hoppats på Portugal.
Safarirallyt i Kenya den 23–26 juni är nästa uppdrag som fullvärdig VM-förare i fabriksteamet.
Oliver Solberg hoppas dock komma till start ändå i såväl Portugal som Sardinien.
– Man jag kanske ska köra med något annat, en fjärdebil eller R5. Det är inte bra att bara sitta hemma.
En extra WRC-bil är inte särskilt troligt.
– De har ingen bil först och främst och ingen budget i teamet. De sliter med att få klart med allt de ska ha först.
R5 är mest aktuellt i Portugal och Sardinien.
– Jag tror det, vi jobbar på det.
Nu är det i alla fall full fokus på debuten i Kroatiens VM-rally, som omfattar 20 sträckor på totalt 291,84 kilometer och har centrum i Zagreb.
– Vi sitter och kör recce nu, säger Solberg när NWT ringer på tisdagen.
Hur är vägarna?
– Det är fint, men ganska svårt. Vi körde två sträckor på morgonen och den ena var jättesnabb och bred och fin och den andra, powerstagen, var jätteteknisk med mycket grus på asfalten. Det blir en mix på hela tävlingen.
Två av sträckorna är nya.
– Det hjälper ju lite. Hoppas jag kan ha större chans på dem.
Till skillnad mot Svenska rallyt finns inte ambitionen att slåss i toppen.
– Det är mest för att få erfarenhet för kommande år. Man måste vara smart på en sån här tävling också, det är risk för punktering och lätt att göra ett misstag. Men känns det bra och vi får en bra rytm hade det varit kul att komma topp fem.
Vädret är också omväxlande, med både sol och regn och har inget emot det sistnämnda.
– Jag tror det är bra för jag testade på blött i Kroatien för två veckor sådan.
Uppehållet är inte bra för Solberg själv, men Hyundaiteamet har haft nytta av det.
– Vi behövde den tiden för att jobba med bilen förhoppningsvis komma i kapp lite i alla fall.
Hyundais nya hybridbilar krånglade i både Monte Carlo och Sverige. I furstendömet blev Solberg och kartläsaren Elliott Edmondson dåliga av avgaser som kom in och tvingades bryta.
– Vi har nog mycket jobb kvar, men chansen är bättre än i Monte Carlo i alla fall. Någon av teamkompisarna kanske kan komma på pallen.
Thierry Neuville blev ändå tvåa i Svenska rallyt och har samma placering totalt bakom Toyotas finländare Kalle Rovanperä, som vann i Umeå. Ott Tänak har dock bara skrapat ihop fem poäng och ligger elva, precis bakom Solberg, som har åtta.
Värmländska kartläsaren Jonas Andersson tillsammans med britten Gus Greensmith i Ford ligger fyra efter två raka femteplatser.