Första upplagan av Svenska rallyt i Umeå blev en arrangörs- och vädermässig succé, men kostnaderna skenade så till den grad att VM-tävlingens existens hotas.
– Vi måste reda ut det här och det måste gå fort, säger Glenn Olsson.
Efter flytten från Värmland hade Svenska rallyt en svår resa, med att bland annat få marktillstånd av samebyarna, innan tävlingen i februari äntligen blev möjlig. När dessutom ett nytt treårsavtal i VM blev klart med promotorn såg framtiden ljus ut.
Men nu kommer nästa kalldusch, som Västerbottens-Kuriren är först med att rapportera om.
Efter att arrangörerna räknat ihop intäkter och utgifter är resultatet betydligt sämre än förväntat. Största orsaken är just kostnader för tillstånd att använda mark och vägar, men även andra kostnader ökade.
– När vi bestämde oss för att flytta till Umeå hade vi ingen aning om att det skulle bli såhär. Det fanns inte i vår kalkyl eftersom vi inte haft de här kostnaderna förut. Det blev en obehaglig överraskning, säger Svenska rallyts vd Glenn Olsson.
I höstas, när han började jobba med avtalen, uppdagades problemet.
– Det har inte varit läge att prata om det här förrän efter evenemanget, men nu måste det upp till ytan. Det går inte att skena in i ett nytt år innan vi reder ut ekonomin för 2022 och hittar en strategi för 2023.
Han berättar att tillstånden i Värmland kostade maximalt 50 000 kronor och nu stigit mångdubbelt.
Hur mycket har ni gått back?
– Totalen uttalar jag mig inte om, men det är miljonbelopp vi haft i fördyring på tillstånd för att få till sträckor. Det är inte hållbart att vi kan driva arrangemanget med miljonförluster, varken i år eller i framtiden. Vi har inte den ekonomin. Då måste det fram en massa nya intäkter för att matcha, och det är inte helt enkelt.
Intäkterna minskade i stället.
Trots positiva signaler om mycket åskådare tappade rallyt omkring 40 procent på publikbesök och kundevent jämfört med de bästa åren i Värmland innan pandemin. Då gjordes ungefär 200 000 entréer på sträckorna (ej unika besökare) medan siffran nu landade på omkring 100 000.
Glenn Olsson hade dock räknat med en nedgång.
– Vi hade hoppats att vi skulle komma lindrigt undan. Men det jobbiga är kostnaderna. Vi har en uppförsbacke att reda ut.
Känner du att rallyt är hotat?
– Det funkar inte att göra samma sak igen, något måste ändras. Går det inte att hitta nya intäkter får man fundera på andra ställen, i och med att kostnaden är kopplad till Västerbotten. Utredningen vi påbörjar är otroligt viktig för oss.
Glenn Olsson har redan börjat prata med Umeå kommun om rallyts framtid.
– Går det att göra ett VM-rally till lägre kostnad eller går det inte.
Vad händer om det inte går?
– Då har vi ett stort problem, men jag hoppas och tror att det ska gå att hitta en lösning.
Flyttar ni till ett annat ställe om det inte går?
– Nej, jag tänker inte så långt. Just nu måste vi bara reda ut det här. Vi känner att vi är ansvariga tillsammans med Umeå kommun. Kommunen har också varit medveten om problemen.
Går det att få ner kostnaderna gentemot markägarna?
– Det är tillståndsgivarna och inte markägarna. Vi ska inte måla ut allt för många här. De nya kostnaderna är kopplade till tillstånd att använda vägarna där sträckorna körs. Vi måste veta hur stora kostnaderna är för de kommande åren och hur de ska finansieras.
En lösning måste ske snabbt. Glenn Olsson och hans stab vill inte dra arrangemanget i långbänk, som den första upplagan.
– Det vare ett nödår. Nu vill direkt direkt komma igång och planera för de kommande åren. Vi vill ha vår banan klar före sommar.
Högsta chefen om köpet av Svenska rallyt och sanktionerna mot RysslandIngen ren blev ihjälkörd: ”Har gått över förväntan”Efter tidskrisen – jobbet med rallyt 2023 börjar direktKrönika: Rovanperä stack hål på bubblan