Världskonsumenten i en mer hållbar värld

Krönikor
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Bild från en Klädbytardag i Korsberga.
Foto: Frans Nilsson
Den 15 mars uppmärksammades World Consumer Rights Day över hela Europa genom det nätverk som jag jobbar för, European Consumer Centres. En dag för att uppmärksamma världskonsumenten helt enkelt.

Men, vad innebär det att vara konsument i dag och hur ska man med gott samvete kunna göra vissa köp? Fokus från mitt nätverk i år var att se på vilka hållbara initiativ som finns runt om i Europa. Vi som lever i Sverige gör redan mycket för att spara på miljön, till exempel har vi i Sverige pantat burkar sedan 1984 och idag pantas runt 85 procent av alla aluminiumburkar och Pet-flaskor. I vårt grannland Norge pantas 92 procent av alla burkar och flaskor.

I Slovenien arbetar den ideella organisationen Reuse Centre, med hållbara konsumtionsaktiviteter där mottot är: minska, reparera och återanvända. Till exempel ger de konsumenter möjlighet att delta i reparationen av den vara som är trasig och lär dem sen hur de korrekt underhåller sin vara. De gör också helt nya produkter från befintliga trasiga produkter. Och i Portugal har regeringen lanserat ett program för att bekämpa energifattigdomen, där man subventionerar arbeten med hus för att göra dem mer energieffektiva.

Men här hemma i Sverige då? Vad kan jag som konsument göra för att minska mitt klimatavtryck? Det finns mycket som du kan göra i din vardag för att påverka. Ibland är det svårt att förändra alla vanor på en gång, men om vi alla kan förändra något litet så får det en stor påverkan i slutändan.

Svenska forskare har tittat på hur du med relativt enkla medel skulle kunna minska klimatavtrycken från din privata konsumtion med nästan 40 procent genom att ändra dina vanor inom några få områden. Då handlar det om att se över vad du äter, inte köpa nytt hela tiden utan ta hand om de saker du har, och om du måste köpa nytt, se om det finns ett begagnat alternativ istället för helt nytt.

Vi påverkas mycket av vad andra gör, ofta mer än vad vi tror. Vårt beteende smittar av sig, se vem du kan påverka med ditt beteende! Det du gör kan påverka din omgivning. Jag cyklar till exempel ofta till jobbet, dels för att jag tycker om att cykla, men också för att jag tänker att min lilla del kanske bidrar till en lite friskare värld i framtiden.

Om vi alla ser till att ta ansvar för att få vår närmaste närmiljö mer hållbar så inte bara inspirerar det de i vår närhet, utan tillsammans kan vi också faktiskt göra skillnad. Börja med ett litet steg i taget, så går vi tillsammans mot en bättre framtid!

Anna Ekegren

Sveriges direktör ECC, European consumer centres network

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.