Ett knapptryck på elhissen eller stolsvärmen – och A-traktorn går som en riktig bil.
Det finns många sätt att manipulera fordonen.
Nu varna polisens experter för en farlig utveckling.
– Jag tror inte ungdomarna tänker på det förrän något händer, säger bilinspektören Tomas Saxén som vill se ett förbud mot A-traktorer.
Porschar, Audis och BMW:s. Många av dagens A-traktorer ser ut som helt vanliga bilar.
Dyra, exklusiva, nya fordon – men med vissa begränsningar.
16-åriga Theas kaxiga A-traktor – en Porsche CayenneDe får inte gå fortare än 30 kilometer i timmen, de får bara ha plats för två och inget lastutrymme.
Men det är många som inte följer reglerna.
Det vittnar polisens bilinspektörer Tomas Saxén och Martin Lysholm om. De ingår i trafiksektionen hos polisen i Karlstad och inspekterar A-traktorer som beslagtagits på vägarna.
De berättar om en oroande utveckling.
– 80 till 90 procent av dem vi tittar på är på något sätt manipulerade, ibland mer. Antingen att de är ombyggda eller går för fort, säger Martin Lysholm.
Även antalet som beslagtas har ökat, enligt inspektörerna.
Inifrån utskällda A-traktorkulturen: Bilar för 100 000 blir ungdomarnas vrålåkExperterna: En trafikfara
Det var under 2020 som de nya reglerna kom och de klassiska A-traktorerna kunde bytas ut mot mer vanliga bilar.
En riktig bil kunde nu enkelt byggas om och det enda utåt sett som visar att det är just en A-traktor är den orangea LGF-skylten.
Problemet, enligt inspektörerna, är att det är alldeles för lätt att kringgå hastighetsgränsen på 30 kilometer i timmen.
En trafikfara, slår Tomas Saxén fast.
– Tack och lov har ingen kört ihjäl sig än. Men det är nästan så att vi bara väntar på en stor olycka.
Och ungdomarna som kör A-traktorerna är finurliga. Det finns många sätt att dölja A-traktorns möjlighet att bli en riktig bil.
Leo, 16, slår tillbaka efter A-traktorkritiken: ”Gnäll” och ”avundsjuka”Utan att gå in på för många detaljer går det att koppla en extra kabel till nästan vad som helst i bilen som är elstyrt.
– Allt som har en plusanslutning går det att koppla till. Till exempel elhissen, stolsvärmen, vindrutetorkaren eller lampan i handskfacket. Eller så gör de en egen knapp. Slår man på går A-traktorn som en riktig bil, slår man av går den som en A-traktor. Och den knappen döljer de så gott de kan, säger Tomas Saxén.
Det som inspektörerna gör för att undersöka fordonet som misstänks gå för fort är att försöka hitta den dolda kabeln samt ”testa de vanliga knepen”.
– Men det är svårt och är mycket tidskrävande för oss, säger Martin Lysholm.
Är bilen ännu nyare finns det ytterligare mer komplicerade sätt att dölja A-traktorns förmåga att kringgå hastighetsbegränsningarna.
Här är vinnaren i A-traktortävlingen: ”Jag är jättestolt””Det måste vara mer kännbart”
Inspektören Tomas Saxén eftersträvar hårdare regler. I dag brukar det ofta sluta med olovlig körning för den som manipulerat och kört, vilket inte räcker, menar han.
– Det är 1 500 kronor i böter och sex månader framskjutet körkort. Det måste vara mer kännbart, så att konsekvenserna blir tuffare.
Men allra helst skulle han vilja förbjuda dem helt.
– Oavsett vilket hastighet de skulle få gå i så kommer de göra om A-traktorerna så de kan gå som en riktig bil. Då är det ändå en 16-åring som kan köra i 200, säger Tomas Saxén och fortsätter:
– Det är farligt. Jag tror inte ungdomarna tänker på det förrän något händer. Sedan undrar man ju om alla föräldrar faktiskt vet om vad deras barn gör med sin A-traktor och hur fort de kan gå.