Kristoffersson om att Höljes inte får VM i år: ”Självklart tråkigt”

Publicerad:
Johan Kristoffersson tycker det är tråkigt att inte få köra VM i Höljes i sommar, men är sugen på att hoppa in i EM-klassen. Foto: KYB EKS JC

Som NWT redan berättat går Höljes miste om VM-klassen i årets tävling första helgen i juli.

– Självklart är det tråkigt, säger regerande världsmästaren Johan Kristoffersson, som just nu är i Italien och kör långloppsracing.

VM-bilarna inte klara till Höljes – satsar på utökad EM-klass

Höljes får samtliga EM-klasser, medan den nya eldrivna huvudklassen har officiell presentation och troligen uppvisningskörning på den nordvärmländska banan.

Riktiga VM-premiären ska ske i deltävlingen efter, på Nürburgring i Tyskland den 30–31 juli.

Orsaken till förändringen från ursprungliga kalendern är att alla team inte hinner bygga klart sina elbilar.

– Jag hade naturligtvis hoppats att det skulle bli. Samtidigt får vi acceptera att en del team känner att de inte hinner bli klara, säger Johan Kristoffersson.

Hade ni hunnit klart till Höljes?

– Ja, det hade vi gjort.

Än har inget material anlänt till verkstaden i Koppsäng utanför Arvika, men leverans är på gång.

– Vårt första chassi kommer om två veckor tror jag. Batteriet kommer inte förrän ett par veckor senare. Vi ska ändå hålla vår tidsplan så vi kan komma igång och testa, det hoppas jag att de inte skjuter på, så att vi kan börja när alla team är färdiga med en bil i alla fall.

Officiellt test planeras söndag–tisdag veckan före Höljes-tävlingen.

I Höljes?

– Jag vet inte, inget är klart heller. Det ändrar sig hela tiden också. Det hänger mycket på när grejerna kommer och det är leveransproblem med allt material i hela världen.

Har det med kriget att göra?

– Ja, det är väl det och covid och allt möjligt.

Höljestävlingens general manager Morgan Östlund berättade att EM-klassen för supercar ska utökas med minst fem bilar för att några av VM-förarna ska kunna vara med. Johan Kristoffersson sugen på att köra.

– Ja, det skulle jag absolut vilja göra om det finns möjlighet, det hade varit kul. Vi har kvar bensinbilen jag körde i fjol.

Låter som det är fullt möjligt då i alla fall?

– Ja, så länge det inte krockar med något annat i mitt schema. Det får vi kolla närmare på. Ändringar är redan på gång i andra kalendrar, har jag hört ryktas om. Det kan både öppna och stänga möjligheter.

Johan Kristoffersson kör också Extreme E. Även där är han regerande mästare och leder tillsammans med teamkamraten Mikaela Åhlin-Kottulinsky årets serie efter första tävlingen.

Kristoffersson i fjolårets Höljestävling.
Kristoffersson i fjolårets Höljestävling. Foto: KYB EKS JC

Kristoffersson tror det kan bli schemaändringar i både Extreme E och rallycross-VM.

– Vi var i Sardinien i fjol och körde Extreme E och det var på en militär övningsplats för Nato. Man kan ju spekulera själv.

Den tävlingen ska gå den 7–8 maj, närmast av de fyra återstående.

Han siktar också på att köra några deltävlingar i RallyX Nordic och eventuellt inhopp i Porschecupen, där KMS är tillbaka den här säsongen.

Porsche i Italien

Men närmast gäller långlopp, för första gången på tio år, närmare bestämt 12-timmars på Mugello-banan i Italien tillsammans med KMS-förarna Gustav Bergström och Ole Christian Veiby.

– Vi hade första träningen i dag och var snabbast i vår Porscheklass, vi kör sån Carrera Cup-bil, säger Johan Kristoffersson, som laddar för fredagens kval och sex timmars race på vardera lördag och söndag.

Rallycross-VM 2022

Sju av åtta tävlingsplatser för rallycross-VM är klara. Den sista presenteras senare.

21–22 maj: Nyirad, Ungern (bara EM).

2–3 juli: Höljes (bara EM).

30–31 juli: Nürburgring, Tyskland.

13–14 augusti: Hell, Norge.

3–4 september: Rīga, Lettland.

17–18 september: Montalegre, Portugal.

8–9 oktober: Spa-Francorchamps, Belgien.

Datum ej klart: plats ej klar.

Värmländsk succé vid premiären av Extreme E i Saudiarabien

Artikeltaggar

Johan KristofferssonRallycrossRallycross-VMVM-deltävlingen i Höljes

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare