– Vi gör vad vi kan för ge Trafikverket så bra underlag om hur Vänersjöfarten och näringslivet påverkas.
Det säger Stina Höök (M) om den utredning om de nya slussarna i Trollhättan kan byggas i befintlig kanalsträckning som nu görs. Detta skulle stänga sjötrafiken i flera år.
Vänersjöfarten kan stoppas i flera år – ”Det vore förödande”NWT berättade i förra veckan om det hårda motståndet bland Trollhätteborna och Trollhättans kommun till Trafikverkets förslag om ett nordligt och ett sydligt alternativ till placering av nya slussar i staden längs nya kanalleder.
Detta är något man inte vill ha utan föreslår i stället att de nya slussarna byggs längs dagens kanalled. Ett sådant alternativ utreds nu av Trafikverket och utredningen ska vara klar i april.
Väljs detta alternativ innebär det att trafiken på kanalen måste stängas i två-fem år under byggtiden.
”Vore förödande”
– Det vore förödande för oss. Under byggtiden skulle kanalen stängas helt och vi kan bara transportera våra yankeecylindrar med båt, säger Malin Kilian, Valmets platschef i Karlstad.
– För Vänerhamn som bolag vore det en katastrof, säger Vänerhamns vd Göran Lidström.
Nu kommenterar Region Värmlands kollektivtrafiknämnds ordförande Stina Höök läget:
– Vi gör vad vi kan för ge Trafikverket så bra underlag om hur Vänersjöfarten och näringslivet påverkas.
– Vår referensgrupp med politiker och tjänstemän jobbar mycket med frågan och har ständiga kontakter med näringslivet och Trafikverket. Det är viktigt att de får så mycket fakta på bordet kring det här som möjligt, säger hon.
Vad säger du om den oron som finns bland företagen?
– Jag förstår den och därför är det ännu viktigare att vi så tydligt som möjligt berättar för Trafikverket om vilka konsekvenser som ett flera år långt trafikstopp för Vänersjöfarten skulle betyda. Samtidigt behöver vi avvakta utredningen, säger Stina Höök. säger Stina Höök.