Under många år har Taxi Åmål skött skolskjutsuppdraget i Åmåls kommun. Nästa läsår kan bli det sista. Företaget förlorade nyligen upphandlingen gällande de kommande tio åren. Taxi Åmål fruktar nu att beslutet blir slutet för företaget.
– Det betyder att vi kommer att behöva lägga ner, det är inget att hymla om, säger Nina Pettersson på Taxi Åmål.
När Åmåls kommun nyligen upphandlade skolskjutsen i kommunen för de kommande tio åren gick uppdraget, bland en handfull anbudsgivare, till Flexbuss. Ett ödesdigert beslut för en annan av anbudsgivarna, Taxi Åmål, som skött den verksamheten sedan många år tillbaka. Då skolskjutsarna är företagets överlägset viktigaste inkomstkälla innebär beslutet krasst att företaget kan komma att behöva avvecklas. Företagets samtliga 14 anställda är involverade i skolskjutsverksamheten.
– 90–95 procent av verksamheten utgörs av skolskjutsarna, säger Tony Magnusson, som driver företaget tillsammans med Eva Vilhelmsson och Nina Pettersson.
– Det känns jättetråkigt. Vi har så himla bra personal och en bra verksamhet, säger Nina Pettersson.
Förnybara drivmedel
Åmåls kommun har ambitionen att vara en föregångare för att minska den negativa miljöpåverkan från transportsektorn, vilket omfattar skolskjutsarna. I upphandlingsdokumenten tryckte kommunen därför bland annat på miljöaspekten – att fordonen ska drivas med förnybara drivmedel. I anbudsutvärderingen drog kommunen av 100 000 kronor från anbudssumman för varje fordon som anbudsgivaren erbjuder att köra på biogas, el eller vätgas under avtalsperioden.
– Kommunen gav uppdraget till företaget med flest gasfordon. Men det finns inte ens en gasleverantör i Åmål, säger Nina Pettersson.
Då Taxi Åmål i dagsläget saknar gasbussar valde företaget att lägga ett anbud under samarbetspartnern Vy (tidigare Netbuss). Det hjälpte inte. Uppdraget gick istället till företaget Flexbuss, som har sin bas i småländska Älmhult. Ett företag med 600 medarbetare och 350 fordon i flottan.
– Tilldelningen innebär en etablering på en för oss ny geografisk marknad, säger Flexbuss vd David Lindquist, i ett pressmeddelande.
Berör 250 elever
Upphandlingen omfattar nio fordon och berör 250 elever. För att rodda uppdraget på egen hand skulle Taxi Åmål behöva köpa in åtta nya gasfordon.
– När vi räknade på det skulle vi behöva göra en investering på drygt tio miljoner. Bara räntorna och amorteringar på det skulle kosta oss 1,3 miljoner, säger Nina Pettersson.
Kommunen är skyldig att följa lagen om upphandling (LOU) när det gäller inköp av tjänster, vilket innebär att alla anbudsgivare ska konkurrera på samma villkor. Taxi Åmål tycker dock även att lokalkännedom, de personliga kontakterna och ett väl inkört maskineri borde vägas in i sammanhanget.
– Jag tycker att kommunen har en väldigt nonchalant inställning till företagandet i Åmål över huvud taget. Även om det finns en lag om offentlig upphandling tycker jag att man borde kolla lite med de lokala företagen vad det finns för förutsättningar, säger Nina Pettersson.
– De kanske sparar lite pengar på att anlita Flexbuss, men samtidigt förlorar de skatteintäkter från oss. Vi är ganska många anställda som kommer att bli av med jobben nu.
”Kan inte frångå”
Åmåls kommunalråd, Michael Karlsson (S), har full förståelse för Taxi Åmåls frustration i frågan. Han menar att kommunen gör vad den kan för att gynna det lokala näringslivet, men att kommunen samtidigt inte kan frångå lagen om offentlig upphandling.
– Det finns vissa parametrar som vi inte kan frångå. Jag hade tänkt att prata med Taxi Åmål om det här förra veckan, men var sjuk då så jag har inte kunnat prata med dem än, säger han.
Taxi Åmål befarar att skolbarnen kan bli lidande när en ny aktör nu kommer in samtidigt som skolbusschemat revideras.
– De har lagt ihop en hel del turer. I dag hämtar vi exempelvis i Fjällbacka klockan 07.15 på morgonen och kör barnen till morgonfritids. Det tar tio minuter. Enligt det nya schemat ska de barnen hämtas 07.15 och sedan åka med en lång busstur och vara på skolan klockan 08.00. De ska alltså sitta 45 minuter på bussen för att åka en mil, säger Nina Pettersson.
Kör åt klubbarna
Även om Taxi Åmål har ett par ben till att stå på befarar företaget att förlusten av skolskjutsuppdraget blir dödsstöten. Bland övriga uppdrag finns körningar för stadens idrottsklubbar och en liten ordinarie taxiverksamhet. På det stora hela utgör de bitarna dock en försvinnande liten del.
– Vi kan inte ha en person anställd som bara kör på helgerna. Det kommer inte att fungera, säger Nina Pettersson.
– Det kommer inte att finnas någon taxi i Åmål heller efter det här, säger Tony Magnusson.
Företaget har tidigare haft vissa uppdrag inom färdtjänsten, men den verksamheten bar sig inte, menar företaget.
– Vi fick inga körningar. Man kunde sitta hela dagen och vänta på en körning, säger Tony Magnusson.
Har ni möjlighet att ställa om på något sätt så att företaget kan leva vidare?
– Nej, det är svårt. Bussbranschen har det svårt nu, säger Nina Pettersson.
Fakta
Lagen om upphandling
När en kommun köper varor, tjänster eller byggentreprenader måste kommunen följa lagen om upphandling (LOU). Lagen talar om hur något ska köpas och kommunen är skyldig att följa den. Tanken med lagstiftningen är att alla ska kunna vara med och konkurrera när kommunen vill köpa något.