Klart med VM i Höljes tre år till: ”Vi har ett avtal”

Publicerad:
Nu kan Höljes fira ett nytt avtal i rallycross-VM. Foto: Michael Jurtin

Det har dragit ut på tiden, men nu äntligen är det klart med fortsatt VM-rallycross i Höljes, tre år framåt.

– Vi har ett avtal, säger Morgan Östlund.

Överenskommelsen med promotorn, WRC Promoter GmbH, samma som i rally-VM, är purfärsk.

– Bläcket är inte på papper än, men bara det återstår, säger Morgan Östlund, VM-tävlingens general manager.

Avtalet är på tre år.

– Det kändes lagom, det är egentligen bara det vi har diskuterat nu.

Är du nöjd?

– Ja, jag är nöjd.

Ni funderade ju mycket på klausuler om det till exempel blir inställt?

– Ja, men vi får hoppas att allting löser sig om saker förändras, det har det ju gjort förut, det såg vi när pandemin kom. Vi tog oss igenom tillsammans med promotorn. Alla vill att alla ska överleva och att de inte tar död på någon. Det gör att man känner sig trygg i situationen.

Hur känns det att avtalet är i hamn?

– Det är ingen överraskning att vi blev överens och att vi fortsätter, men det är gôtt när man kan lägga det åt sidan, för det är en ganska tungt att hålla på med såna avtal, och bli överens.

”Det kändes lagom”, säger Morgan Östlund om treårsavtalet.
”Det kändes lagom”, säger Morgan Östlund om treårsavtalet. Foto: Olle Persson

Förhandlingarna pågick länge.

– Det drar ut på tiden för det är så mycket annat med pandemier och förändringar i sporten.

Fördröjning är dock inte helt ovanligt.

– Jag vill minnas att vi slitit med det här förut. Det är inget man bara kastar upp hastigt.

Blev det mycket dyrare?

– Vi har en bra uppgörelse kan jag säga, vi kan inte gå in på vad vi betalar. Uppgörelsen innefattar inte bara avgifter utan också en målsättning att utvecklas och såna grejer.

Utvecklingen handlar bland annat om förändringar på banan.

– Det cirkulerar massa idéer, men inget vi kan släppa ut riktigt än. Att skapa mer spektakulära arenor i hela serien och öka omkörningsmöjligheter är sånt promotorn jobbar med och vi tittar på.

Av naturliga skäl har inget jobb startat än.

– I tankar och skisser finns det, men banan är fortfarande i djup snö.

VM-tävlingen är, som vi redan berättat, tillbaka på ordinarie datumet första helgen i juli. Först ut är dock RallyX Nordic.

– Det är 14 maj, då ska banan vara i ordning.

Nu kan ni väl drömma om en riktig Magic Weekend?

– Ja, vi bokar upp fullt med grejer med alla faciliteter, läktare, tält, storbildsskärmar och allt. Vi går all in på allt så det ska bli som förr, både rätt helg och fulla läktare. Vi tror att det är det här uppdämda behovet och blir en publiksuccé igen.

En normal tävling är efterlängtad för arrangerande Finnskoga MK efter den tuffa tiden under pandemin.

– Det har gått på tomgång och näsan är precis över vattenytan, vilket gjort att det varit två år utan utveckling och investering. Det är mycket som bubblar.

En spännande säsong väntar. VM innehåller elva deltävlingar på sju banor med start i Höljes den 2–3 juli. Det är också premiär för elbilar i huvudklassen.

– Vi går mot det elektriska men de gamla är med fortfarande, så det är fin övergång, säger Morgan Östlund.

Artikeltaggar

Morgan ÖstlundRallycrossRallycross-VMVM-deltävlingen i Höljes

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare