Insändare: Vad är skillnaden mellan reklam och tiggeri?

Insändare
PUBLICERAD:
”Det känns inte bra att förvisa gåvor till papperskorgen”, skriver insändarskribenten som inte vill ha försändelser med exempelvis julkort från Cancerfonden.
Foto: FREDRIK PERSSON
”Ingen reklam, men gärna samhällsinformation” har jag skrivit på min postlåda. Det är framför allt en upplysning och vädjan till brevbäraren som levererar det mesta av all sorters post och reklamutskick. Icke förty så är det brev och andra försändelser från hjälporganisationer och övrigt.

Hjälporganisationer har ett behjärtansvärt budskap om önskan om ekonomisk hjälp till fromma för forskning om de olika sjukdomar vi alla kan drabbas av. Nu tror jag att brevbäraren även beaktat mitt önskemål beträffande mitt önskemål om ingen reklam men gärna samhällsinformation. Det är en ömmande bedömning som postiljonen gör att bedöma tiggeriet som samhällsinformation eller tiggeri. Då försändelsen är adresserad till mig så får jag självfallet den adresserade posten. Det som jag känner en tveksamhet över är att de olika hjälporganisationerna som exempelvis Cancerfonden, Hjärt-lungfonden med flera i sin försändelse skickar mig en gåva bestående av fina julkort, julfrimärken etcetera. Att använda sig av gåvan är ju förhoppningen att jag därmed ska bidraga med ett ekonomiskt stöd till givaren. I samband med att jag använder mig av översänd gåva och skickar en julhälsning, etcetera, vidare med den bilagda gåvan (fina julkort, frimärken etcetera) känns inte tillfredsställande om jag inte också lämnat ett ekonomiskt bidrag. Har jag redan lämnat mitt bidrag till någon behjärtansvärd handling eller organisation kanske den delen av julhälsningar redan är till fylles. Vem vill använda gåvan, julkort eller julfrimärken, utan att lämna ett bidrag till respektive hjälporganisation? Det känns inte bra att förvisa gåvor till papperskorgen. Postnord är nog nöjda.

Christer Ekenstierna

Arvika

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.