Hoppa till huvudinnehållet

Snart premiär för ny värmländsk musikfestival: ”Vi delar en upplevelse av livet”

Publicerad:
Johan Löfving spelar teorb, ett slags luta med jättehals. Hur den låter kommer publiken att få höra när det snart är dags för första upplagan av Wermland Early Music Festival, den 10-13 mars.
Johan Löfving spelar teorb, ett slags luta med jättehals. Hur den låter kommer publiken att få höra när det snart är dags för första upplagan av Wermland Early Music Festival, den 10-13 mars.

Värmland får en helt ny musikfestival i vår. Wermland Early Music Festival ska sprida glädjen i den tidiga klassiska musiken.

– Det vi letar efter är den spänning och den glädje som publiken förhoppningsvis upplevde när musiken var som allra fräschast och allra mest spännande, säger initiativtagaren Johan Löfving, Londonbo med rötterna i Lennartsfors.

Den 10 mars hålls första konserten i premiärupplagan av festivalen. Flauguissimo duo, som består av Johan Löfving och hans fru Yu-Wei Hu, kommer till Arvika bibliotek för att ge en familjevänlig konsert.

Musiken de spelar då är från 1700-talet, men begreppet ”tidig musik” omfattar både betydligt äldre och även yngre musik än så.

Vad är ”tidig musik” egentligen?

– Det är faktiskt den bästa frågan för den är nästan helt omöjlig att ge ett svar på! För mig handlar tidig musik om att man har ett sorts intresse för att förstå hur musiken kan ha betett sig i den musikaliska och kulturella kontext i vilken den först spelades. Det betyder till exempel att man blir intresserad av vilka instrument som användes. Om någon frågar och jag måste säga jättesnabbt, så brukar jag säga att det är som klassisk musik fast med de instrument man hade när musiken skrevs. Det är det enklaste sättet att beskriva det på.

Johan Löfving är både solist och kammar- och orkestermusiker. Han började sin musikaliska utbildning i Årjängs kommunala musikskola, men sedan blev det studier i både Salzburg och London. Hans fru Yu-Wei Hu har rötterna i Taiwan,spelar flöjt och är utbildad vid Royal College of Music.
Johan Löfving är både solist och kammar- och orkestermusiker. Han började sin musikaliska utbildning i Årjängs kommunala musikskola, men sedan blev det studier i både Salzburg och London. Hans fru Yu-Wei Hu har rötterna i Taiwan,spelar flöjt och är utbildad vid Royal College of Music. Foto: Privat

Stänger inte in musiken

Hans strävan är dock inte att musiken som framförs ska låta exakt som när den var nyskriven.

– Man ska inte försöka stänga in musiken i sin historiska epok och säga att för att den här musiken skrevs då, så måste vi göra så här. En del tycker att idealet vore om vi kunde veta att så här spelade man vid den här tiden, men det är inte det jag tycker är det viktiga. Det vi letar efter är den spänning och den glädje som publiken förhoppningsvis upplevde när musiken var som allra fräschast och allra mest spännande. Det tror vi ofta är när musiken var ny, men det är inte alltid sant heller, för mycket musik blir bättre och bättre, ju fler generationer som får filtrera den.

Han tror heller inte att det finns en enhetlig sanning om hur musiken faktiskt lät:

– För Mozart fanns det antagligen hundra olika möjligheter för hur ett stycke kunde låta! säger han.

I mycket av den tidiga musiken var det inte hugget i sten vilka instrument som skulle användas i ett visst stycke.

”Befriat från tradition”

I den tidiga musiken förutsätts ofta också ett visst mått av improvisation.

– Det är spännande inte bara med instrumenten utan också sättet att se på musiken, som kanske är lite mer befriat från traditionen. Istället för att tänka på klassisk musik som något som görs på ett visst sätt, så bjuder man in till lite andra sätt att tänka.

Johan Löfving, teorb och Yu-Wei Hu, flöjt, utgör Flauguissimo duo. Båda har en stor förkärlek för den tidiga musiken.
Johan Löfving, teorb och Yu-Wei Hu, flöjt, utgör Flauguissimo duo. Båda har en stor förkärlek för den tidiga musiken.

Johan Löfvings teorb till exempel, en särskild sorts luta, har ofta noter som består av grundtoner som musikern själv ska variera.

– Den var framför allt populär på 1600-talet och början på 1700-talet, men sedan försvinner den allt eftersom allt mer musik blir klaviatur-centrerad. Men idag –eftersom teorben har en intressant stämning och väldigt många strängar, så finns det många kompositörer som tycker att det plötsligt är jätteintressant med möjligheterna som det instrumentet erbjuder. Det är ingen som riktigt har utforskat det förr. Det är spännande för kompositörer att rota i!

Hur är den att spela på?

– Den är förvånansvärt lik en vanlig gitarr. Det är mest att den är mycket större och har de här extra basarna.

Idén föddes på Ingesund

Johan Löfving och hans fru bor i London, dit han kom för att utbilda sig och blev kvar, men Värmlandsrötterna är stadiga. Han brukar hälsa på familjen flera gånger om året och vara lärare på sommarkurser på Musikhögskolan Ingesund.

Idén om en festival för tidig musik kom när han gästade Ingesund 2019. Sedan kom coronan, men en festivalförening är igång och snart även festivalen.

– Vår förening syftar till att sprida tidig musik i hela Värmlands län med omnejd. Vi hoppas kunna jobba vidare på det här i Arvika, men också på andra håll. Det skulle vara jättespännande att bidra till att mer riktigt intressant tidig musik kan höras på olika håll i Värmland.

Johan Löfving gästade Saxå kammarmusikfestival i Filipstad för några år sedan. Här visar han upp sin gitarr som tillverkades på 1850-talet och flöjten som hans fru Yu-Wei har i handen är en replika på en flöjt från Beethovens tid.
Johan Löfving gästade Saxå kammarmusikfestival i Filipstad för några år sedan. Här visar han upp sin gitarr som tillverkades på 1850-talet och flöjten som hans fru Yu-Wei har i handen är en replika på en flöjt från Beethovens tid. Foto: Mimmi Törnberg

"Hände inte bara på tv”

Han hoppas nå både de redan intresserade och en ny publik. Själv är han uppvuxen med en stor bredd i musiken. Hemma i Lennartsfors fanns farfar som spelade dragspel, en farbror som hade ett dansband och ett kompisgäng där flera höll på med musik.

– Musiken var inte bara en grej som hände på tv. Det fanns många där som höll på med musik och många av oss gjorde det ihop. Musikskolan i Årjäng var fantastisk och extremt stöttande och hjälpte till att hålla intresset igång.

Lennartsfors är en viktig plats för Johan Löfving. Här växte han upp - och här fann han musiken. Efter utbildningar i Stockholm, Salzburg och London är han nu bofast i London.
Lennartsfors är en viktig plats för Johan Löfving. Här växte han upp - och här fann han musiken. Efter utbildningar i Stockholm, Salzburg och London är han nu bofast i London. Foto: Kasper Norling

Han talar med värme om hur olika genrer möttes på lokala konserter han fick vara med i med sin gitarr.

– Det var musik allting och det enda som spelade roll var kommunikation, scennärvaro och kontakt med publiken, säger han.

”Kan inte applådera fel”

Den inställningen har han med sig in i den klassiska musiken också. Han tycker om även ”stel” klassisk musik och dess formalia, men ser en poäng i den tidiga musikens friare konsertsituation.

– Det som kanske hänt med just klassisk musik är att det har blivit en tradition, så att när vi tänker på klassisk musik är det väldigt många specifika formaliteter vi tänker på, men mycket av det är ganska nytt. Det man kanske glömmer bort är att musik från 1700-talet inte spelades av folk i frack där publiken satt helt tyst under en timme och applåder var bara när ett helt stycke var slut. Den typen av kultur är väldigt ny. Tidig musik är förhoppningsvis musik där man inte kan applådera fel! Det här händer just nu och vi är en del av det som publik. Man delar en upplevelse av livet, tillsammans, och det är det som gör avtryck.

FAKTA

Festivalprogrammet för Wermland Early Music Festival

10 mars, Familjekonsert, Arvika Bibliotek med Flauguissimo Duo

11 mars, Beyond the Northern Star, Stora konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund, med Yu-Wei Hu, flöjt, Per Buhre, violin, Johan Löfving, teorb, Masumi Yamamoto, cembalo

12 mars, Rolf Lislevand, barockgitarr, Stora konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund

13 mars, From Past to Future, festivalartister och studenter från Musikhögskolan Ingesund. Stora konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund.

Mer information: www.wermlandearlymusic.com/hem

Artikeltaggar

ÅrjängArvikaArvika stadsbibliotekFestivalerKlassisk musikKonserterLennartsforsLondonMusikMusikhögskolan IngesundNöje/KulturRegion VärmlandVärmlands län

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.