Kommunikatörspriset delas årligen ut av Kommunikatörsnätverket i Värmland. Vinnaren kommer presenteras i slutet av mars.
I år har fler nomineringar än vanligt kommit in till juryn.
– I år fick vi in ett 20-tal vassa nomineringar från hela Värmland, fler än på många år, säger Jonatan Björck, juryordförande, i ett pressmeddelande.
Priset har delats ut sedan 2004 och ofta i samband med branschdagen Kommunikatörsdagen på Karlstads universitet, den 31 mars i år. Kommunikatörspriset ska belöna en person, organisation eller företag som under det gångna året med framgång planerat och genomfört kommunikation som gett tydliga resultat.
I år är Region Värmlands kommunikationsavdelning, e-handelsföretaget Askås och biskop Sören Dalevi nominerade.
– I år fick vi in ett 20-tal vassa nomineringar från hela Värmland, fler än på många år. Vi i juryn har haft en tuff uppgift eftersom många kommunikatörer gjorde riktigt bra saker under året. Vi kunde ändå relativt snabbt enas om tre kandidater som sticker ut lite extra, säger Jonatan Björck, ordförande i juryn.
Nominerade kommunikatörspriset Värmland
• Askås har med en långsiktig kommunikationsstrategi, ett bultande hjärta för Säffle och en tydlighet om vilka de är och vad de gör växt från ett enmansföretag till att under 2022 nå upp mot 80 anställda.
• Kommunikationsavdelningen på Region Värmland har under de senaste två åren fått ställa om och tänka nytt i en unik situation. Med målet att rädda så många värmlänningar som möjligt har kommunikation varit en avgörande del i en framgångsrik och nationellt uppmärksammad pandemihantering.
• Biskop Sören Dalevi har nått långt utanför kyrkans portar och blivit en del av samhällsdebatten. Med lanseringen av Barnens bibel, krönikor i NWT och aktiva konton i sociala medier har han fört in kyrkan och sig själv i många värmlänningars medvetande.