Arvika Nyheter når sex av tio personer i Arvika och Eda kommuner. Det visar en ny undersökning av Novus.
– AN tillhör landets starkaste morgontidningar, inget snack om saken, säger Jan Berkö, marknadschef på Novus.
Arvika Nyheter har en historiskt stark ställning i Västvärmland med hög hushållstäckning för papperstidningen. Upplagan har förvisso sjunkit de senaste åren – men trots det läser fler än någonsin Arvika Nyheter, då allt fler tar del av tidningen digitalt.
Nu visar en färsk undersökning från Novus att Arvika Nyheter tillhör de tidningar i Värmland – och Sverige – som har högst total räckvidd, alltså papperstidning och digitalt läsande kombinerat. Enligt undersökningen, där 401 intervjuer genomförts i Arvika och Eda, når Arvika Nyheter sex av tio personer i de båda kommunerna.
– Fantastiskt kul att AN har en fortsatt stark ställning i Arvika och Eda kommuner. En hög journalistisk nivå i många årtionden och ett starkt varumärke gör att Arvika Nyheter än i dag är störst på nyheter i Västvärmland. Jättekul också att vårt ökade digitala fokus har gett fina resultat, säger Linus Carle, chefredaktör och ansvarig utgivare på Arvika Nyheter.
I topp
Undersökningen har gjorts på tolv orter och Arvika Nyheter har tillsammans med Säffle-Tidningen, Mariestads-Tidningen, Provinstidningen Dalsland och Nya Kristinehamns-Posten högst total räckvidd.
– AN tillhör landets starkaste morgontidningar, inget snack om saken. Det är svårt att hitta tidningar som når fler, säger Jan Berkö, marknadschef på Novus som har gjort undersökningen på uppdrag av NWT Media och som även gör räckviddsundersökningar åt Stampen Media.
Sett till papperstidningen har Arvika Nyheter en räckvidd på 54 procent vilket är den fjärde högsta räckvidden för en papperstidning i de tolv områden där undersökningen har gjorts.
Slagna av Aftonbladet
Digitalt har arvikanyheter.se en räckvidd på 25 procent – endast slagna av Aftonbladet som har en digital räckvidd på 34 procent i Arvika och Eda kommuner. Aftonbladet är störst digitalt på samtliga tolv områden där undersökningen gjorts.
– NWT-koncernens mål är att samtliga titlar ska ha en digital förstaposition på alla våra orter. Vi är inte där än, men siffrorna visar att vi har kommit långt i vårt digitala arbete och att vi är på god väg att nå målet. Ambitionen är att läsarna i första hand ska vända sig till arvikanyheter.se för att få reda på de senaste händelserna och få del av fördjupad journalistik, säger Linus Carle.
Arvikanyheter.se har den fjärde högsta digitala räckvidden inom de tolv områden där undersökningen har gjorts.
– Det som är intressant med undersökningen är att den visar att det inte finns någon motsättning mellan digitalt läsande och papperstidningsläsande. Arvika Nyheter har höga siffror både digitalt och för papperstidningen, säger Carle.
NWT Gruppen AB gjorde under 2021 en storsatsning på digital kompetens för att framtidssäkra verksamheten. 23 nya journalister anställdes på redaktionerna i Värmland, Dalsland och Skaraborg. Arvika Nyheter har fått ta del av satsningen dels genom en snabbhetsreporter som delas med Fryksdalsbygden, dels genom en koncerngemensam onlinehubb som fokuserar på digital publicering.
– Satsningarna har gett resultat. Nu är det viktigt att den digitala omställningen fortsätter så vi säkerställer att den viktiga lokala journalistiken finns kvar även i framtiden.
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NWT Media AB. Syftet med undersökningen är att undersöka räckvidden för olika medier i tolv olika områden i Sverige.