En musikstudio under jord. Ett skivbolag och management med artister, band och låtskrivare.
De värmländska musikprofilerna Patrick Svensson och Thomas Berglund sjösätter nu sin storsatsning ett stenkast från Vänern.
Det finns ingenting som skvallrar om att det ligger en rymlig, toppmodern inspelningsstudio under jord vid Patrick Svenssons hus längs vägen ner mot Takene på södra spetsen av Hammarö. Huset ligger på en höjd med skogen i ryggen och Vänerutsikt – vita rökpelare från Gruvön skymtar om vädret tillåter.
Studion är en sjusiffrig investering och en del av Playboz Records som Patrick Svensson startat med Thomas Berglund. De är båda låtskrivare och har en gedigen bakgrund inom dansbandsvärlden. Mellan sig har de drygt 600 låtar som hittills har genererat 17 guldskivor och fem platinaskivor.
När man öppnar ståldörren och tar trappan ner till hallen som föregår studiorummet pryds väggarna av några av guld- och platinaskivorna. Var för sig och tillsammans har de arbetat med akter som Lasse Stefanz, Larz Kristerz, Barbados, Arvingarna och Robert Gustafssons Rolandz. Duons senaste samarbete är Casanovas "Du får mig att må bra" som släpptes förra veckan.
– Vi har känt varandra i över 20 år, börjar Patrick Svensson och möter en nickande blick från Thomas Berglund.
De sitter i soffan i studion där inga räta vinklar går att hitta i vare sig väggar, golv eller tak. Allt är gjort med hänsyn till minsta detalj – bastoner ska sväljas, diskanter sugas upp så de inte studsar.
– Tidigt 00-tal började vi skriva låtar tillsammans, fortsätter Thomas Berglund och Patrick Svensson börjar berätta om sin bakgrund som dansbandsmusiker, karriären inleddes redan 1985.
– Gitarr och sång föll på min lott. Jag spelade i band som Danserz och Cliptons. När jag slutade så hade jag plötsligt inget att göra på helgerna, jag var ju van att spela hela tiden. Då började jag skriva låtar.
Nyfikna på pop
Låtskrivandet ledde till ett stort intresse för musikproduktion varpå Patrick började förkovra sig i studioutrustning. En första studio byggde han i sitt dåvarande garage och när flyttlasset gick till huset vid Vänern var studion en prioritet. Byggregler ledde till att studion fick skapas under jord, det har tagit runt ett år att få allting klart.
– Rent ljudmässigt ser jag bara fördelar. Jag stör ingen och ingen stör mig.
Ovanför studiobunkern står ett attefallshus där gästande artister och musiker kan husera.
– Vi kände att vi ville satsa på något nytt efter alla år i musikbranschen, berättar Thomas.
– Tidigare har vi mest arbetat med dansbandsmusik, fyller Patrick i, nu är vi nyfikna på andra genres som pop till exempel. Det blir en utmaning, men samtidigt har vi så stor erfarenhet. Melodimässigt skiljer det sig inte så mycket, det är mer produktionen som styr vilken genre musiken hamnar i.
Playboz Records står på fyra ben – Creative, Music, Label och Studios. Tanken är att kunna erbjuda artister och låtskrivare en 360-lösning där bolaget rår om utgivning, inspelning, management, låtskrivande och även förlagsbiten.
– Vi vet själva hur det är att vara ny i branschen, det kan vara svårt att få ut sina låtar. Med vår långa erfarenhet vill hjälpa andra att komma fram, säger Thomas.
– Namnet är en lek med varumärket Boss och det engelska ordet playboy, ler Patrick.
– Och det går att läsa som Play – spela – Boz – Berglund och Svenssons – Records – skivor. Alltså: Spela Berglund och Svenssons skivor!
Satsar för att vinna
Även om de tänker ett brett musikaliskt spektra i sitt företag, är det i dansbandsmusiken de har sina rötter och de flesta kontakterna. Dansbandsbranschen har haft en oerhört tuff tid under pandemin som lett till att många musiker och arrangörer tvingats sadla om.
– Dansbanden är en grund för oss, menar Thomas.
– Men vi står inte och faller med en genre.
Patrick tar vid:
– Och att satsa på en studio i dag är vi tämligen ensamma om. Titta på Blocket, det är många som lägger ner sina studior och säljer av prylarna. Ska man satsa så är det nu när så många andra lägger ner. Vi gasar i uppförsbacken, satsa måste man för att vinna.
De pratar om ett stort intresse redan nu, många har visat nyfikenhet kring deras nystartade satsning.
– Vi ser också att vi har ett fördelaktigt strategiskt läge, det kan öppna upp för samarbeten med andra skivbolag och studior i landet. Stockholm behöver inte vara medelpunkt för allt. Jobbar man i vår studio gör man det ostört, här finns ingen storstadspuls som kräver uppmärksamhet. Här finns det ett lugn.
Patrick reser sig upp och slår ut händerna mot högtalarväggen.
– Det finns inga fönster, men jag känner att det verkligen är gôtt att sitta här nere och jobba, säger han och börjar redogöra för utrustningen – från högtalarna på väggen till mjukvaran i datorn och de analoga enheterna som sitter uppmonterade i bänkar.
– Vi har inget fysiskt mixerbord, det har vi datorn. Däremot har vi analog utrustning som ett komplement till det digitala. En del grejer går inte att få fram lika bra med digitala verktyg som analoga, det går inte ens att jämföra i vissa fall.
Något specifikt sound för studion har de inte märkt av ännu, det kommer med tiden när de gjort sig mer hemmastadda bland all teknik.
– En hel del saker är fortfarande nya för oss.
FAKTA: Patrick Svensson och Thomas Berglund
Patrick Svensson, 50, är från Hammarö och Thomas Berglund, 41, från Grums. Båda har en bakgrund som musiker – Patrick som gitarrist och sångare och Thomas som keyboardist.
Mellan sig och tillsammans har de skrivit över 600 låtar till bland andra Drifters, Wahlströms, Fernandoz, Larz Kristerz, Lasse Stefanz, Casanovas, Donnez, Roger Pontare , Blender, Matz Bladhs, Kandis (Danmark), Hanne Mette Band (Norge), Playzone (Japan), Rolandz (med Robert Gustafsson), Barbados och Arvingarna.
Aktuella: Uppstart av mångmiljonsatsningen Playboz Records.
"Gôtt att inte vara själv"
Som låtskrivare kompletterar de varandra. Det finns ingen uppdelning arbetsmässigt mellan dem, varje låt har sin tillblivelseprocess, de har inga bestämda arbetsmetoder.
– Vi gör ofta låtidéer på var sitt håll och sedan slår vi ihop våra idéer, säger Thomas.
– Det är gôtt att inte vara själv, menar Patrick, att bolla idéer är viktigt för oss. Det ena föder det andra. Det Thomas har, det har inte jag och vice versa. Vi kan koncentrera oss på att utveckla den biten vi är bäst på. Vi utvecklas och lär av varandra. Jag brukar säga: "Den dan man anser sig vara färdiglärd, den dan är man färdig, men inte lärd".
Patrick ger ett exempel på deras nästan intuitiva samarbete:
– I den nya låten med Casanova tyckte jag att det skulle passa med vispar på trummorna, i stället för vanliga trumstockar. Thomas hade – utan att vi hade pratat om det – kommit på exakt samma idé på sitt håll!
– Vi tänker lika och behöver inte förklara så mycket för varandra. Vi bollar ihop låtarna väldigt bra, summerar Thomas.
Nyligen släppte duon en låt framförd av Roger Pontare – "Hel Igen" – som sjöng den i Bingolotto.
– Den stack ut lite, det är en låt som inte hör till dansbandsgenren.
"Får inte vara tvärdött"
Patrick Svensson bjuder på bubbelvatten ur kylskåpet som står bredvid soffan, kylen är kamouflerad som en Marshall-förstärkare. Vi tar en rundvandring och i sångrummet förklarar han några av de finesser som ger rummet sin speciella klang. En fläktlucka i taket gjord av plåt är till exempel täckt med ett två millimeter tjockt folieliknande material som ska motverka ljudreflektioner. Ingenting får skramla.
– Det får inte vara tvärdött i rummet, det måste finnas en klang, förklarar Patrick och slår ihop händerna för att illustrera rumsklangen.
Nu är verksamheten nystartad, hur ser den ut om fem år?
– Vi siktar på ett brett samarbete med andra låtskrivare, inte bara inom dansband eller inom Sverige. Sedan måste vi ha artister och band som vi jobbar ihop med. Omsättningsmässigt vill jag tro att det har kommit in en hel del pengar. Idag ser vi detta som starten, nu blickar vi framåt och kör.
Fredrik Lindström om Karlstadsbesöket, Oldsberg och På spåret-finalen