För elva år sedan bestämde sig Carolina Wennberg Henning för att satsa på sitt stora intresse för kläder, färg och form.
Nu hjälper hon andra att hitta en garderob som passar just dem.
– Många tror att personal shopping handlar om konsumtion men för mig är det precis tvärt om, att konsumera mindre genom att komma hem med rätt plagg som man trivs i. Jag vill att man kommer ifrån oss med plagg som man använder tills de går sönder, säger hon.
Carolina Wennberg Henning är född i en entreprenörsfamilj i Karlstad, men när hon var yngre hade hon inga funderingar på att driva eget företag. Efter gymnasiet gick flyttlasset till Stockholm.
Hon hade en lång karriär inom marknadsföring bakom sig och var på väg tillbaka efter en mammaledighet när hon kände att det var dags för förändring.
– Jag träffade en karriärcoach som frågade vad jag tycker är roligast och det är kläder och människor, hur man kan förändra andra med rätt färg och form på plaggen. Så föddes idén till Private shopper Stockholm som mitt företag heter, berättar hon.
Företaget jobbar främst med personal shopping, event, PR och strategisk rådgivning samt utbildning inom styling och personal shopping.
– Vi gör event över hela Sverige, bland annat har vi gjort modevisning i Mitticity i Karlstad, säger hon.
Stylade klasskamrater
Intresset för kläder har hon haft med sig sedan barnsben.
– Jag brukade styla om mina klasskamrater i huvudet, funderade på vilka kläder och färger de passade bäst i.
En stor inspirationskälla är hennes mormor.
– Hon har alltid varit väldigt duktig på textilhantverk och lärt mig att ta vara på saker och ting. Hon är väldigt duktig på att hushålla. Jag är otroligt glad för grejerna jag får från mormor. Nyss skickade jag hem tyg med pappa så hon ska sy kuddar åt mig, säger Carolina.
Hennes mormor berättade också om vikten av att kläderna var gjorda av rena material. En kunskap som Carolina senare byggt på med textil- och materiallära på Tillskärarakademin.
– Jag har alltid varit intresserad av material och hur olika material fungerar och reagerar på tvätt. Många har inte koll på vad man ska välja för att ett plagg inte ska noppa, säger hon.
Alla åldrar
Carolina Wennberg Henning har hjälpt allt från tonåringar till pensionärer att hitta kläder som passar just dem.
– Min äldsta kund var en dam som ville ha hjälp att finna en klänning till sitt 90-årskalas.
Men de flesta som kontaktar henne är mellan 30 och 60 år.
Carolina Wennberg Henning
Ålder: 46 år.
Familj: Man, två barn och en dvärgtax.
Bor: Villa på Stora Essingen, Stockholm, uppväxt i en entreprenörsfamilj i Karlstad.
Gör: Driver företaget Private shopper Stockholm.
Utbildning: Berghs school of communication och Tillskärarakademin.
Intressen: Resor, gärna till södra Tyskland och Österrike, matlagning, träning, det egna företaget.
Inspireras av: Mormor i Karlstad.
Favoritdesigner: "Jag gillar svenska varumärken som har en historia och som jobbar med kvalitet, till exempel Stenströms."
Favoritfärg: Marint.
– Det är väldigt många föräldralediga som ska tillbaka till jobbet, människor som ska byta jobb, har gått ner i vikt, är trötta på sin stil eller inte hinner eller tycker om att handla kläder, säger hon.
Hur mycket pengar kunderna har råd att spendera varierar.
– Budgeten kan vara jätteolika.
Själv kan hon tycka att det är roligare att jobba med liten budget.
– Det är kul att visa kunderna att det inte behöver vara skräp bara för att du har låg budget. Alla butiker har någonting bra, sedan är alla bra på olika saker.
Gillar utmaningar
Genom åren har hon stylat tusentals personer.
– Alla har något de ogillar med den egna kroppen. Jag försöker peppa dem och fokusera på det de tycker om hos sig själva.
Hon föredrar när hon får tänka till lite extra ute i butikerna.
– Att ha en 34:a framför sig är ingen större utmaning. Jag har haft alla typer av kunder, en del har suttit i rullstol, någon kan sakna en arm, det har varit allt.
Vid det här laget har hon stenkoll på butikernas sortiment.
Private shopper Stockholm
Företaget jobbar främst med personal shopping, event, PR och strategisk rådgivning samt utbildning inom styling och personal shopping.
Man samarbetar med gallerior och köpcentrum i främst Stockholm. Kunderna som kommer den vägen betalar ingenting för tjänsterna mot att de handlar för en viss summa i butikerna.
En privat konsultation kostar 1 800 kronor för två timmar.
– När vi är ute ställer vi kunden i provrummet och så kommer vi med olika kläder som de får prova. Allt ska på för det är en sak när ett plagg hänger på en galge och en helt annan när det är på kroppen.
– Att klä sig lyxigt handlar inte om varumärken, det handlar väldigt mycket om material.
Säger en kund att den inte gillar en viss butik ser hon det som en extra utmaning att hitta något från just den.
– Att klä sig lyxigt handlar inte om varumärken, det handlar väldigt mycket om material. Jag tycker varumärken är helt ointressant.
Vilka är dina favoritmaterial?
– Rena naturmaterial: kashmir, ull, silke. Siden till exempel är ett funktionsmaterial. Har du det närmast kroppen när det är kallt håller det dig varm, är det varmt ute håller det dig sval. Du behöver heller inte tvätta det på samma sätt som en polyesterblus, du kan vädra det fräscht.
Hennes egen garderob är, enligt henne själv, alldeles för stor.
– Men jag har också jättemycket plagg som är gamla. Jag har tröjor som jag ärvt efter min faster som jag fick när jag var 13, 14 år och de är fortfarande fräscha. Jag ser det som en investering att köpa en tröja i ren ull till exempel. Du kanske får betala 2 000 kronor för den om det är ett dyrare märke, men du kan ha den i 15, 20 år och då är den inte dyrare än en tröja i blandmaterial för 298 kronor som håller en säsong.
Vilken är den röda tråden i en garderob?
– När alla kläder fungerar för ägaren. Allt ska vara anpassat efter din kropp, dina färger och dina behov.
Basplaggen viktigast
Basplaggen är de viktigaste, de som ska användas ofta.
– Det är där du ska lägga krutet.
De bör vara enfärgade och gå i svart, grått eller marint för att kunna kombineras med alla andra färger.
– Mönster tröttnar man fortare på om det inte är klassiska mönster som rutigt eller randigt. Garderoben kanske inte ska bestå av mer än 20-30 procent mönstrade plagg eller trendplagg och de ska inte heller kosta så mycket.
Vilka basplagg bör en kvinna ha i sin garderob?
– En vit skjorta och då ska man lägga krutet på en bra skräddad vit skjorta. Den kan du bära på fest, en intervju eller på en dejt. Då är du alltid välklädd. Den kan stylas på olika sätt och funkar oavsett vilken stil du har. Andra basplagg är ett par mörka jeans som sitter bra, en stickad tröja och sedan gärna en klänning.