Tågföraren körde inte för fort och något krav på att tuta fanns inte. Inget brott har begåtts, konstaterar polisen. Utredningen har lagts ner.
Det var den 29 oktober förra året som ett tåg och en motocross kolliderade på den obevakad övergången ”Gärde grindar” mellan Arvika och Jössefors. I olyckan dog 21-årige Jesper Klarström.
Jesper, 21, dog i tågolyckan – mamman kritisk mot övergångarna: ”Måste bort”Polisen har utrett om någon begått ett brott i samband med dödsolyckan.
– Det finns inga sådana misstankar. Jag har lagt ner utredningen, säger David Askeröd, förundersökningsledare.
Tutade inte
För att undersöka om brott begåtts har polisen kontrollerat tågets hastighet och hållit förhör med föraren.
På den aktuella sträckan får tåget köra 140 km/h. Vid olyckstillfället var hastigheten 120 km/h. Sikten är skymd på grund av en bergsknalle.
Föraren tutade inte.
– Det finns inget krav på att tuta, ingen tut-tavla som det heter, vid den aktuella övergången. Föraren upptäckte killen på spåret, men för sent.
Han drog i nödbromsen men hann inte använda tyfonen.
– Inga rutiner har brustit, säger David Askeröd.
Den som korsar en obevakad övergång har ett stort eget ansvar, förtydligar han.
– Tåg kan inte stanna. Man måste ses sig för.
Såg inte tåget
Brist på sikt anses ha orsakat olyckan.
– Det blir spekulationer men vi tror att hjälmen gjorde att han inte såg tåget, säger David Askeröd.
Trafikverkets ansvar
Trafikverkets ansvar för säkerheten utreds inte av polisen. En intern olycksutredning har gjorts. I den konstateras att dödsolyckans ”bakomliggande och bidragande orsaker” är bristen på sikt och att det saknas staket längs rälsen.