Intresset för insamlingen till P-G Anderssons start i Svenska rallyt har varit stort. Det är i princip klart att han kör.
– Jag kommer skicka in en anmälan, säger 41-åringen från Årjäng.
P-G Andersson är bevisligen snabb nationellt. Han har tillsammans med kartläsaren Anders Fredriksson två raka SM-guld och vann även årets första SM-tävling, North rally i Boden för två veckor sedan, före Pontus Tidemand.
Det var dock längesedan den dubble juniorvärldsmästaren fick mäta sig med internationellt motstånd. Senast i Svenska rally var 2012, då det blev seger med Proton i SWRC-klassen.
Många vill se P-G i årets upplaga, men för det krävs en miljon i budget. Sponsorer ställer upp med en del. För att fixa resten drogs en så kallad gräsrotsinsamling igång på Årjängs motorklubbs hemsida och i sociala medier. Gensvaret har varit stort.
– Jag tycker det är rätt bra snurr på det faktiskt. I ren Swishinbetalning var det 40 000 häromdagen. Det är allt från 50 kronor till 1500 som enskilda personer har skickat, säger P-G.
Summa är blygsam i det totala, men betyder ändå mycket.
– Det är ett fantastiskt stöd som drar med sig intresse och gör att man får tag på de andra sponsorerna. Jag har gjort i ordning olika paket som jag försöker sälja in.
Kul att fansen engagerar sig?
– Ja, det är jättekul och det eldar på så jag kan inte sitta still heller.
Visste du att du hade så mycket fans där ute?
– Jag visste att jag hade uppbackning, men det är ändå pengar som ska läggas ut och i de här jävla tiderna så behöver alla hålla i de kronorna som finns. Det är fantastiskt att det går att göra det på det här sättet.
VM-tävlingen i Umeå avgörs sista helgen i februari och redan nu är det mycket troligt att P-G Andersson står på startlinjen.
– Jag kommer skicka in anmälan.
Han väntar inte till deadline den 24:e januari.
– Jag gör det i dag (torsdag) eller i morgon. Jag vet att tävlingen går att dra ihop, men samtidigt måste jag ha kvar pengarna till SM-satsningen. Ju mer man får in desto bättre är förutsättningarna att kunna köra test.
Bara ett test kostar 100 000.
– Kilometerpriset är i princip det samma oavsett om det är test eller tävling.
P-G hyr bilen, en Ford Fiesta R5, inklusive driften av GN Motorsport från Skåne.
– Det är de som är mest sugna och drog igång det här tillsammans med en annan samarbetspartner, som de har i Skåne. De skapade grundplåten så jag hade en rejäl plattform att starta på.
Hur mycket till måste du få in för att köra?
– Jag kan utföra tävlingen i dagsläget, men 150 000 till så kan man börja känna sig lite stabilare. Bilen brukar ju inte se likadan ut efter så det kommer ett plastkonto också, säger P-G och skrattar.
Han åker i så fall i WRC2-klassen.
Är bilen konkurrenskraftig?
– Ja, det är i alla fall det bästa Ford har att leverera. Jag får samma grejer som M-Sport har på sina bilar.
Modellen är inte årets, men motorn och det mesta annat är nytt.
– Vi har hjälp från M-Sport i England med senaste uppdateringar, programvaror och sånt.
Ni har extra stöd från fabriken alltså?
– Ja, inte ekonomiskt, men sportsligt. De har inte så många andra Fordar i den klassen. De flesta åker Skoda.
Vad ska du prestera för att vara nöjd?
– Jag är aldrig nöjd om jag inte presterar bra, men nu är det en annan nivå. De kör rätt mycket tävlingar och SS-mil. Svårt att säga. Jag skulle nog inte göra bort mig i alla fall.
Han nämner Emil Lindholm, finske fjolårstrean i WRC3, Mads Østberg och Andreas Mikkelsen som tänkbara svåra konkurrenter. Någon anmälningslista finns inte än.
– Jag tippar på att Lindholmsgrabben är vassast.
Nu fortsätter pengajakten.
– Vi ska försöka ro ihop det här, det är ju en dryg månad kvar, inte så bråttom som det brukar, säger P-G.
Miljonjakt för att få P-G till Svenska rallyt: ”Hade varit kul”P-G vann iskall SM-premiär före Tidemand: ”Fantastiskt bra tempo”P-G nära att sluta – tillbaka för att försvara guldet: "Jag är jävligt dum”