Insändare: Ska tunga fordon ha bra däck i vinterväglag?

Insändare
PUBLICERAD:
Insändarskribenten tycker att inget tungt fordon skulle få framföras på svenska vägar utan flisdäck.
Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
Vinterdäck utan dubb på en drivaxel, vad är det för lagstiftning? Slitna vinterdäck kan ju vara likvärdiga med sommardäck i vinterväglag.

Och varför tala om en drivaxel precis som inte styrning och bromsar har något värde ur trafiksäkerhetsperspektivet, som för övrigt verkar vara en struntsak emot pengarna. Vem som ser på bussens däck vill åka med den vid glatt väglag? Jag läste hur en busschaufför uttalade efter en dödsolycka att den vägen kan vara så glatt ibland att bussen kan glida när den står still. Ska en sådan buss framföras och skylla på vägens underhåll?

Numera står lastbilar stilla i backarna vid minsta lilla vinterväglag och på radion kan man höra att vägen är glatt. Det som jag tänker på är flisdäck, vilket innebär att däcktillverkaren blandat in ett sorts metallspån i däckgummit. Detta har förekommit under 40 års tid på svenska vägar, och fungerar utmärkt då vägbanan är glatt om fordonet framförs på ett vettigt sätt efter väglaget. Av någon anledning verkar däckmarknaden i Sverige ha något emot dessa däck som tillverkas av flera stora tillverkare och går bra inom regummeringsindustrin. Min mening är att inget tungt fordon skulle få framföras på svenska vägar utan sådana däck på både styr- och drivaxlar. Även om temperaturen höjs på jorden så har vi bevisligen fortfarande vinterväglag i Sverige. De senaste 25 åren har jag bara kört på flisdäck vid vinterväglag och sett hur glatta vägarna kan bli, då känns det bra att både kunna bromsa och styra bilen, samtidigt som det känns tryggt att kunna komma igång där andra fordon inte kan komma loss.

Rune Jakobsson

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.