De är Värmlands största influencers med hundratusentals följare.
De lever på sina sociala medier. Men vad tjänar de?
Här är inkomstlistan.
– I början skämdes jag för att tjäna pengar som influencer. Nu är det en stolthet, säger Raza Hawre Abbas.
NWT har tidigare kartlagt vilka värmländska influencers som är bland de största på sociala medier.
I topp hamnade Tova Helgesson med sina 470 000 följare på Instagram. Följt av Helen Torsgården med sina 432 000 prenumeranter på Youtube.
Men ingen av dem är den som tjänat mest enligt senaste deklarationen.
Lista: Här är Värmlands största influencersI stället är det Värmlands tredje största influencer som tjänar bäst av alla: Raza Hawre Abbas.
Enligt Skatteverket drog hon in 586 100 kronor för året 2020.
Pengar som hon tjänat genom olika samarbeten med företag.
– Företagen hör av sig med en förfrågan och sen skriver man kontrakt på vad man ska göra. Med vissa samarbetar man bara tillfälligt, marknadsför en produkt för en månad eller så. Med andra kan kontraktet vara på ett halvår som man sedan kanske förlänger, säger Raza Hawre Abbas.
”Hur mycket pengar de än erbjuder”
För hennes egen del har hon haft ett stadigt samarbete med ett sminkföretag under fyra år nu.
– De betalar mig pengar och sen skickar de produkter som de vill att jag ska testa och visa upp, till exempel att jag ska lägga upp två eller tre inlägg i veckan om produkten, säger Raza Hawre Abbas.
Hur mycket hon tar för ett samarbete kan/vill hon inte uppge.
– Jag kan inte säga exakt, det beror på vilket företag det är. Jag brukar ta en lite mindre summa från mindre företag.
– Jag gör inte reklam för produkter som jag inte gillar, hur mycket pengar företaget än erbjuder. Jag tänker på att det är unga som följer mig, jag vill inte göra reklam för något jag själv inte tror på eller som inte skulle vara bra för dem.
”I början får man kämpa”
Idag är det företagen som kontaktar henne med förfrågan om samarbeten till hennes Instagramkonto Beautybyraza. Annat var det för några år sedan när hon precis hade börjat få in en del följare.
– I början måste man kämpa för att få samarbeten. Vara väldigt aktivt och själv höra av sig till företagen. Man måste ha tålamod, säger Raza Hawre Abbas.
Hennes första samarbete kom när hennes Instagramkonto bara vara några månader gammalt.
– Det gick väldigt fort för mig och jag hade tur. Då fick man bara produkter, men när man pratade med andra i branschen insåg jag att jag kunde kräva betalt.
Skämdes för första pengarna
Men då var det också en skam att ta betalt, berättar hon.
– Först skämdes jag för att jag fick pengar. För man såg ner på influencers mer förr. Det var många som sa: ”Ni gillar inte den här produkten egentligen, det är bara för pengarna.”
– Nu skäms man inte längre, tvärtom, det är en stolthet. Det är ju ett jobb, det tar tid och energi. Nuförtiden ser andra på det mer som ett jobb också.
Influencern Bente Fielding: ”Folk letar fel på en hela tiden”Inkomstlistan
Fastställd förvärvsinkomst för åren 2020 och 2019, källa Skatteverket:
1. Raza Hawre Abbas
2020: 586 100 kronor.
2019: 202 300 kronor.
Instagram: Beautybyraza – 330 000 följare.
Youtube: Beautybyraza – 24 900 prenumeranter.
Tiktok: Razahawre – 24 800 följare.
2. Helen Torsgården
2020: 534 000 kronor.
2019: 503 600 kronor.
Youtube: Familjen Torsgården – 432 000 prenumeranter.
Instagram: Helentorsgarden – 296 000 följare.
3. Tova Helgesson
2020: 239 600 kronor.
2019: 259 600 kronor.
Instagram: Tovahelgesson – 470 000 följare.
Youtube: Tova Helgesson – 409 000 prenumeranter.
4. Bente Fielding
2020: 211 100 kronor.
2019: 247 800 kronor.
Youtube: Bente Daniela – 185 000 prenumeranter.
Instagram: Bentedaniela – 161 000 följare.
Tiktok: Bente.daniela – 159 100 följare.