Pandemi, politik, planering, publik, pengar och – pyspunka. Det var ämnena när nya operachefen Kjell Englund på fredagsmorgonen mötte värmländska riksdagsledamoten Lars Mejern Larsson (S).
Långsiktighet och logik i restriktionerna var två önskemål Mejern fick med sig.
Lars Mejern Larsson sitter i riksdagens kulturutskott och kom till Spinneriet för att fånga upp synpunkter från Wermland Operas ledning. Dem tar han med både till utskottet och till kulturministern.
Mötet med operachefen gav inblickar i hur pandemin påverkar alltifrån planering till ekonomi.
– Det är inte bara att man ska ha en plan B. Man ska ha en plan C och när inte D funkar måste man göra en plan E också. Det är påfrestande, säger Kjell Englund.
”Ett stort vågspel”
I operavärlden jobbar man med lång framförhållning och stora delar av kostnaderna för en ny föreställning kommer före premiären. Då blir krisen stor om det visar sig att en föreställning måste ställas in eller bara får spelas för en mindre publik.
Den problematiken är högaktuell i Karlstad inför höstens uppsättning av musikalen Titanic:
– Vi håller på och skriver halvårskontrakt med uppåt 20 artister. Vi känner inte att vi kan skriva in en klausul som säger att om det inte blir, får ni inte betalt. Frilansarna är de som drabbas allra hårdast och vi vill se till att de är trygga, men ni kan ju tänka vad det kostar med så många och sedan kanske man inte får in intäkter. Det är ett stort vågspel ändå, men nu är det extra stort, säger Kjell Englund.
Ekonomin är ändå bara en del av pandemins effekter.
– Det är stökigt på flera sätt. Det som driver oss är att få visa oss för publiken, att få ge det bästa vi har till våra medborgare till publiken. Det är den energin som får pyspunka. Det gäller att hålla ångan uppe och försöka ha energin kvar, säger Kjell Englund.
Önskar sig långsiktighet
Från kulturbranschen i stort har kritiken bitvis varit hård mot regeringen under pandemin.
Vilka krav vill du skicka med Mejern?
– Eftersom det är så pass lång framförhållning i vår verksamhet vore det bra med en långsiktig plan, som man kan hantera, så det inte blir nya puckar efter två veckor, fyra veckor, för det är enormt ansträngande. Jag fattar att det är komplext eftersom vi har att göra med Moder Natur, men det vore bra, säger Kjell Englund, som även funderat över publiktaken.
– Det har känts godtyckligt tycker jag ibland, eftersom det måste handla om stora arenor vi talar om. Talar vi om en scen tar 600 eller en som tar in 1200? Var kommer 500 ifrån? När man inte förstår det, det följer varken kvist eller ved, då tycker man att varför är det på det sättet och kan bli irriterad. Man kanske hade kunnat hitta ett sätt att hantera det utifrån storlek på auditorium.
”Blir förgrymmade”
Operan har också problem med att informationen om regelverket inte nått fram till alla. Marknadschefen Pernilla Bergland Eduard berättar att man tvingats stoppa folk som inte haft rätt vaccinpass med sig, eller missat att ta med sig legitimation.
– De blir förgrymmade för att de inte får komma in och det ger badwill för verksamheten, men vi måste förhålla oss till reglementet, annars kan vi bli avstängda, säger Kjell Englund.
Han tror att det kommer att kosta på att i återstarten återvinna publikens förtroende. Samtidigt längtar många efter levande kultur:
– Vi är sociala varelser. Vi behöver komma tillsammans. Vi behöver få träffas. Människan har alltid behövt sitta runt lägerelden och lyssna på historier, berättelser, sånger, musik. När man inte kan göra det, mår människor dåligt.
Ren överlevnad
Lars Mejern Larsson säger att nya stödpengar är på gång till kulturen.
– Det är ändå en miljard, men det räcker inte, därför är det viktigt att ha den här dialogen. Nu är det ren och skär överlevnad för många. De vittnesmålen man får nu, alla som kontaktar en, nu är det riktigt illa, säger han.