Den nationella infrastrukturplanen en besvikelse för Värmland

Debatt
PUBLICERAD:
För att tågtrafiken ska bli effektiv i Värmland är det mycket viktigt att det blir dubbelspår mellan Kil och Kristinehamn, skriver Christer Wilhelmsson.
Foto: Adam Ihse/TT
Alternativa lösningar för finansiering kan vara offentlig-privat samverkan, OPS, vilket innebär både statlig och privat finansiering, skriver Christer Wilhelmsson.

När den nationella trafikplanen presenterades i december blev det en besvikelse för Värmland som hade hoppats få en del. För att tågtrafiken ska bli effektiv i Värmland är det mycket viktigt att det blir dubbelspår mellan Kil och Kristinehamn. Den sträckan är utnyttjad till bristningsgränsen. Där passerar regionaltåg, snabbtåg och godståg, Mellan Karlstad och Kil passerar dessutom tågen på Fryksdalsbanan mellan Karlstad och Torsby och tågen mot Göteborg.

Värmland har ett mycket bra strategiskt läge mellan Stockholm, Göteborg och Oslo. Dessutom gränsar Värmland till Mälardalen med städer som Örebro och Västerås. I Hallsberg är det förbindelser till Mjölby där förbindelser finns mot bland annat södra Sverige och Köpenhamn.

Med en bra järnväg är det snabbt och enkelt att pendla exempelvis mellan Karlstad och Västerås, Arvika och Oslo eller Sunne och Örebro. Flera universitet ligger inom pendlingsavstånd, Karlstad, Örebro och Mälardalens högskola i Västerås och Eskilstuna.

Värmland bör prioriteras betydligt mer i den nya infrastrukturplanen. Visserligen utreds snabbtågstrafik mellan Oslo och Stockholm inom projektet Oslo-Stockholm 2.55. Det projektet ska inte belasta budget för satsningar på övrig infrastruktur i Värmland. Det projektet är ett intresse även för Norge.

Nu är förslag till nationell infrastrukturplan på remiss och svaren ska vara inne senast den sista februari. Då bör näringslivet, besöksnäringen, lärosätena och kommunerna poängtera hur viktig järnvägen är för Värmland. Det gäller både Värmlandsbanan och Fryksdalsbanan samt förbindelser utanför länet.

Alternativa lösningar för finansiering kan vara offentlig-privat samverkan, OPS, vilket innebär både statlig och privat finansiering. Det kan vara EU-bidrag, Klimatklivet genom Naturvårdsverket samt Nordiska investeringsbanken.

En bra infrastruktur är viktigt för att en region ska utvecklas och bli populär att bosätta sig i och företag att etablera sig samt locka turister. Det behöver Värmland.

Christer Wilhelmsson

Ordförande, Järnvägsfrämjandet

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.