Pär Holmgren: Skarp maxgräns för djurtransporter i EU

Signerat
PUBLICERAD:
Det var med risken att ge julskinkan en bitter eftersmak jag författade den här krönikan. Men den kan smaka bättre redan om några år, när lagstiftningen förbättrats, skriver Pär Holmgren.
Foto: Johan Nilsson/TT

Direkt från Europaparlamentet

Att frakta levande djur under dessa fullständigt inhumana förhållanden är inte bara ovärdigt, utan också onödigt, skriver Pär Holmgren.

Julen är slut. Ett nytt år är i startgroparna, och i Europaparlamentet startar året med att rösta om nya regler för djurtransporter som vi arbetat fram under det senaste året. Kanske julskinkan smakade gott, men dess sista tid i livet var antagligen allt annat än angenäm. Gissningsvis spenderades den i en trång container, på ett lastbilsflak längs Europas vägar. Där har politiken en roll att spela. Här har EU ett ansvar.

Kycklingar som färdats tusentals mil i burar stora som mjölkpaket, hundratusentals kalvar trängs årligen utan mat och vatten i fartyg från Irland till kontinenten. Grisar som biter av varandras svansar när stressen blir för stor. Att frakta levande djur under dessa fullständigt inhumana förhållanden är inte bara ovärdigt, utan också onödigt. Antalet långdistanstransporter med djur har ökat under de senaste tio åren, men skulle i stor utsträckning kunna undvikas. Låt mig komma tillbaka till det.

Först lite historia. Sedan 2007 har EU-kommissionen mottagit över 200 rapporter om överträdelser mot gällande regelverk om skydd av djur under transport. Så visst finns det lagstiftning på plats som, om den efterlevs, hade kunnat lösa delar av problematiken. Därför behöver kontrollerna bli fler, och EU-bidrag dras in när lagbrott upptäcks. De transportföretag som regelbundet bryter mot lagen måste kunna svartlistas och förbjudas från att fortsätta transportera djur. Men vi behöver också ändra lagen.

Därför har Europaparlamentet inrättat ett tillfälligt djurtransportutskott. I utskottet har vi lyssnat till experter, tagit del av vittnesmål, besökt verksamheter och arbetat fram politiska förslag för hur vi kan förbättra EU:s regelverk. Nu i januari kommer hela Europaparlamentet ta ställning till förslagen och därefter är det dags för EU-kommissionen att ta vidare arbetet. Och jag har några krav som är extra viktiga att Europaparlamentet ställer sig bakom.

I dag finns en generell regel om att levande djur får transportera högst åtta timmar, men i praktiken är den fylld av kryphål som gör den tandlös. Det är inte ovanligt att en resa tar flera dygn. Det måste få ett slut. Vi gröna vill se en skarp maxgräns på 8 timmar för alla långtdistanstransporter i EU.

Men det viktigaste av allt är att ställa om systemet i grunden. Varför transportera levande djur när vi kan transportera kött och genetiska produkter? Det gårdsnära slakteriet är avgörande för att skära ned på de långa transportsträckorna. EU måste därför förenkla för det småskaliga lantbruket, gårdsslakt och mobila slakterier. EU:s jordbrukspolitik måste främja bättre djurhållning men också övergången till en mer växtbaserad livsmedelsproduktion.

Det var med risken att ge julskinkan en bitter eftersmak jag författade den här krönikan. Men den kan smaka bättre redan om några år, när lagstiftningen förbättrats. Det är vad jag kommer kämpa för. Jag hoppas att jag har mina svenska kollegor vid min sida. Låt oss säkerställa att Sveriges relativt sett bra djurhållningsregler sprider sig till Europa. Det gynnar inte bara det svenska lantbruket, utan framförallt minskar det djurens lidande.

Pär Holmgren

Europaparlamentariker (MP)

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.