Han tänkte sluta, men kommer ändå tillbaka för att försvara SM-guldet i rally.
– Det blir så efter ett långt funderande, säger P-G Andersson.
41-åringen från Årjäng, tillsammans med kartläsaren Anders Fredriksson, har vunnit tyngsta klassen i SM de två senaste åren och utgör i en Ford Fiesta R5 ett av 13 anmälda ekipage i internationella 4 wd inför premiären med North rally i Boden den 7–8 januari. Officiella anmälningstiden gick ut i måndags, men har förlängts till klockan 18 på onsdagen.
Per-Gunnar "P-G" Andersson var tveksam till att ställa upp.
– Ja, det är jag än, men det är bara att köra på.
Varför tvekade du?
– Jag hade inte det där suget, och så är det alltid ekonomin som ska ihop på något vis. Nu när det äntligen ligger på noll kanske man skulle ge sig med den här sporten.
Var det Anders Fredriksson som övertalade dig?
– Nej, det var konkurrenterna. Jag är jävligt dum som ställer upp egentligen, jag kan ju bara bli en förlorare. Jag kunde ha slutat med flaggan i topp, men nu måste jag ge dem en chans till.
Får du ihop det ekonomiskt?
– Det vete fan. Man får väl panta burkar resten av livet annars, säger P-G och skrattar.
Kruse i ny bil
Bland konkurrenterna i klassen finns tv-expertkommentatorn Jonas Kruse. 55-åringen från Grums fortsätter i Team Nybe, men med ny bil, Ford Fiesta R5, och kartläsare. Nellie Karlsson, Skillingaryd, kommer in i stället för Maja Bengtsson.
– Det är en dröm som går i uppfyllelse att få köra en så häftig bil, man får hålla sig i ratten för att inte ramla ur. Ska bli riktigt kul att åka ihop med Nellie som har imponerat på mig, säger Kruse i ett pressmeddelande.
P-G räknar dock inte den gamle sladdkungen till huvudkonkurrenterna om titeln.
– Mattias Adielsson, Jari Liiten, Jonas Åkesson och Pontus Tidemand, om han kommer, är dem jag kan se som hot.
Pontus Tidemand?
Tidemand, precis som P-G dubbel världsmästare, gjorde ett par inhopp i SM i år, men är ännu inte anmäld till 2022.
– Jag har pratat med Pontus och vet att han är sugen, säger P-G, som hoppas på Värmlandskollegan.
Intresset för SM-premiären är totalt sett en besvikelse, med endast 54 inräknade, plus tio i en inbjudningsklass, på tisdagskvällen.
– Inte dåligt att de fått så många, konstaterar P-G, som inte är förvånad över den klena uppslutningen.
– SM börjar så jädra tidigt och är så långt att åka. Den 7 januari och Boden var inte det som lockade mig mest av allt.
Fler värmlänningar är anmälda.
Forshagaföraren Mats Jonsson finns i nationella 4 wd i sin Skoda Octavia WRC och med Jon Magnusson, SMK Linde, i högerstolen.
I internationella 2 wd åker Alexander Fogdeby, Storfors/Dennis Norén, Östergötland, Peugeot 208 R2, och 18-årige crosskartstjärnan Isak Reiersen, Östmark, i en Ford Fiesta, men utan namngiven kartläsare.
Alexander Glavsjö, Fryksdalen, har en ny förare i Albin Nordh, Ydre. Duon i en Ford Fiesta för Team åker i internationella 2wd.
I största klassen, nationella 2 wd, med 23 deltagare kör Robert Andersson, Eskilstuna/Jesper Samuelsson, Storfors, Opel Astra, Patrik Flodin, Ilsbo/Göran Bergsten, Forshaga, Volvo 940, Tommy Eliasson/Richard Svensson, Storfors, Volvo 940, och Linus Harling/Johan Grönvall, Westom, Toyota Corolla.
För P-G Andersson blir det bara SM under 2022.
– Teamet har tjatat om Svenska rallyt, men jag har inget sug alls att åka upp till Umeå och köra.
Kostnaden är lika stor som hela SM-serien.
– Det hamnar på minimum en halvmiljon med en sån bil i alla fall.