Insändare x 5 om kollektivtrafiken i Värmland: ”Skilda världar”

Insändare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
”Här hos oss finns ingen chans att åka kollektivt, miljövänligt eller lämna bilen hemma”, skriver insändarskribenten ”Miljövänlig?”.
Foto: Lisa Olaison
Flera insändarskribenter har starka åsikter om kollektivtrafiken i länet.

Ingen häftig kollektivtrafik i norr

Här uppe i oävlan i norr kan vi inte skryta med någon häftig kollektivtrafik. Desto större anledning att de få anslutningar som finns klaffar. Men buss och tåg ska tydligen leva sina egna liv.

I flera år har jag påpekat detta, men varje gång är mejlen till Värmlandstrafiks busschef resultatlösa. 17.25 kommer bussen från Lekvattnet till Torsby. 17.25 går tåget till Karlstad. Ingen anslutning.

10.09 kommer tåget till Torsby, bussen till Värnäs gick 10.05. Söndagar kommer bussen från Malung 14.40 till Torsby. 14.35 gick tåget till Karlstad.

Dags att söka nytt jobb i dokusåpan Skilda Världar 2?

Jag blir bara så trött.

Sture Arnesson, Torsby

***

Inför gratis kollektiva resor med tåg och buss

Det skulle vara bra om den nuvarande regeringen släppte allt kollektivt resande fritt. Då skulle utsläppen minska mycket.

Lägg skattepengarna på att allt resande sker med buss och tåg!

Pensionär

***

Ska jag jobba från en busshållplats i Slottsbron?

Värmlandstrafik, ni som bestämmer över hur och när bussar ska gå. Jag har ett förslag till er; bosätt er utanför Karlstad och prova att ta er till jobbet. Vi som bor i Segmon ska byta buss i Slottsbron eller ibland Grums, men om den ena bussen är försenad så missar man den andra. Detta händer dagligen, svårt om de inte inväntar varandra. Jag kan inte sköta mitt jobb från en busshållplats i Slottsbron...

T

***

Landsbygdsbor tvingas ta bilen

Med anledning av debatten om de skyhöga priserna på bensin och diesel så har finansminister Magdalena Andersson (S) sagt att sänkt skatt är fel väg att gå. Alla vet ju att Socialdemokraterna aldrig har sänkt några skatter. Undertecknad väntar med spänning på hennes förslag om vilken väg som är den rätta för oss alla som bor på landsbygden och inte har storstädernas möjlighet till kollektivtrafik.

Ulf-Göran

***

Häst och vagn snabbare än bussen

Bor man i Molkom eller Vallargärdet är det omöjligt att lämna bilen och åka buss. Den går bara varje hel timme till Karlstad. Ska man till tandläkaren klockan 16.00 måste man ta bussen 14.50 från Vallargärdet. Om besöket tar prick en timme måste man vänta igen till 17.55 för att ta bussen hem. Visst, 17.35 åker en buss via universitetet, men i slutändan tar den bara längre tid.

En buss varje halvtimme skulle vara perfekt, vart tjugonde minut en dröm. Året 2021 känns som året 1890 - med cykel eller häst är man snabbare i stan än med bussen. I dag tar alla bil eller A-traktor för det går snabbare än med Värmlandstrafik.

Här hos oss finns ingen chans att åka kollektivt, miljövänligt eller lämna bilen hemma.

Miljövänlig?

***

Svar till ”T” och insändaren ”Ska jag jobba från en busshållplats i Slottsbron?”

Kollektivtrafiksystemet i Värmland är i likhet med andra regioner uppbyggt för att man ska kunna byta mellan linjer och platser så långt som möjligt. Alla kombinationer är dock svåra att få till och alla önskemål och förbindelser är inte möjliga att uppnå. Ibland händer det att byten som är planerade mellan bussar och linjer felar. Vi tar tacksamt emot information från dig som resenär, tid och linje, för att kunna spåra vad som gått fel här. Du kan exempelvis höra av dig till vår kundservice eller skicka in ett kundärende. En ovärderlig hjälp i vårt kvalitetsarbete.

Markus Bergman

trafikchef regionbuss, Region Värmland Kollektivtrafik

Svar till ”Miljövänlig?” och insändaren ”Häst och vagn snabbare än buss”

Boende i Molkom och Vallargärdet önskar bättre turtäthet än en gång i timmen. Hen skriver att halvtimmestrafik vore perfekt och var tjugonde minut en dröm. Vi kan bara hålla med och vi jobbar med förbättringar och kommer att göra allt i vår makt för att utveckla trafiken, inte bara i Molkom och Vallargärdet utan i hela Värmland. Vi lever i en tid som fortsatt är påverkad av den rådande pandemin och där vi av smittoskäl uppmanas att jobba hemifrån. Resandet i kollektivtrafiken har med hänsyn av det kraftigt reducerats. Samtidigt vet vi att vi totalt sett behöver resa mer hållbart för att klara de klimatmål som är nödvändiga för att kommande generationer ska få tillgång till de värden vi har idag. För just trafiken till och från Molkom finns planer för en utveckling som kommer att presenteras nästa år.

Markus Bergman

trafikchef regionbuss, Region Värmland Kollektivtrafik

Svar till ”Sture Arnesson” och insändaren ”Buss och tåg lever sina egna liv”

Det är svårt att få till en optimal lösning ens inom bara tågtrafiken, vilket främst beror på att vi har olika trafikföretag med olika ambitioner och planeringsförutsättningar samt att kapaciteten på spåret är begränsat. Naturligtvis är vi inte nöjda och i de fall vi misslyckas så har det föregåtts av ett arbete där vi verkligen har försökt. Om vi räddar en anslutning i ena änden så kan den spricka i den andra. Vad gör vi då åt detta? Ja, vi har ett arbete som ska startas upp där vi kommer att utvärdera och se över hela det nuvarande planeringsupplägget, för att modernisera och tänka nytt. Ambitionen med detta arbete är att kunna få till mer och bättre trafik utan att våra kostnader ska öka. Vi får se vart det arbetet leder oss och vi tror och hoppas att du följer oss.

Markus Bergman

trafikchef regionbuss, Region Värmland Kollektivtrafik

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.