Konsulten kostade 719 000 kronor – mer än 100 000 över den tillåtna gränsen för direktupphandlingar.
Nu får Eda kommun kritik av expertgruppen Konkurrenskommissionen.
– Vi har gjort det vi tycker är lämpligt, säger kommunchefen Anders Andersson.
Avtalet slöts i slutet av januari i år och konsulten tjänstgjorde till den 6 juni. Notan stannade på 596 610 kronor, enligt Konkurrenskommissionen.
Samma konsult anlitades även för bland annat utredningsarbete mellan den 6 juni och den 7 juli, vilket kostade kommunen ytterligare 123 120 kronor.
Tillsammans uppgår de två fakturorna till 719 208 kronor, vilket får Konkurrenskommissionen att kritisera Eda kommun. Den tillåtna gränsen för direktupphandlingar går vid 615 312 kronor.
Inte möjligt att dela upp
Kommissionen, som är en expertgrupp och del av tankesmedjan Den nya välfärden, anser att det rör sig om en enda direktupphandling och att det inte är möjligt att dela upp konsultens tjänster i två fakturor för att hamna under den tillåtna gränsen.
Anders Andersson anser att kommunen gjort vad den kunnat för att följa lagen.
– När vi märkte att vi närmade oss tröskelvärdet för personalchefstjänsten avbröt vi för att hålla oss under den. Sedan hade vi avtal med bemanningsföretaget ytterligare en tid – vi hade månadsvisa uppsägningstider – och då använde vi personen som utredare, säger Anders Andersson.
Är det rimligt att dela upp det i två uppdrag när det rör sig om samma person?
– Vi har hållit oss under gränsen. Vi tycker att vi har följt regelverket och det tycker uppenbarligen Konkurrensverket också.
Utredning lades ned
Konkurrensverket fick tips om ärendet i juli och bad kommunen om en förklaring i augusti. I oktober fattade tillsynsmyndigheten beslut om att inte fortsätta utredningen, med hänvisning till sin prioriteringspolicy. Konkurrensverket prövade alltså aldrig om Eda kommun agerade rätt eller fel.
– Konkurrensverket tog inte upp frågan och det känner jag mig nöjd med.