Hoppa till huvudinnehållet

Ikeas taklampa ska locka turister till Höljes

Publicerad:
Utsikt över Granberget i norra Värmland.
Utsikt över Granberget i norra Värmland. Foto: Camilla Classon/Visit Värmland

Höljes är inte bara namnet på en taklampa från Ikea.

Nu vill Visit Sweden väcka nyfikenhet på Sverige genom att lyfta platserna bakom flera av Ikeas produktnamn.

Och norra Värmland är bland de utvalda.

Ikeas varuhus finns över hela världen, men produktnamnen är alltid svenska.

Flera av produkterna har fått sina namn efter olika platser som finns runt om i Sverige.

Ett exempel är taklampan Höljes. Döpt efter den lilla orten i norra Värmland.

Nu vill turistorganisationen Visit Sweden sätta ljus på dessa platser och skapa nyfikenhet för Sverige med den globala kampanjen: ”Discover the originals”.

— Vi vill nu med värme och med glimten i ögat visa upp originalen bakom några av de kanske lustigt klingande produktnamnen som blivit mer kända än platserna som namnen lånats ifrån, säger Susanne Andersson, vd för Visit Sweden, i ett pressmeddelande.

Så här ser lampan på Ikea ut som har fått namnet Höljes.
Så här ser lampan på Ikea ut som har fått namnet Höljes. Foto: Ikea

Jobbar internationellt med kampanjen

Tillsammans med 21 andra platser i landet är Höljes en av de utvalda.

”Höljes som plats är ett outforskat område för många besökare, men har en fantastisk natur att erbjuda, året om. I området finns gott om vilda djur och fisket är stort och artrikt.” skriver Visit Värmland i ett pressmeddelande.

– Visit Sweden har valt ut ortsnamn som inte är så känt i den regionen, nu är inte Höljes så okänt för en värmlänning, men för någon i Tyskland kanske, säger Mia Lundin, vd för Visit Värmland.

– Vi kommer att jobba internationellt med den här kampanjen och hoppas att vi ska kunna göra en massa bra saker för Värmland mot våra internationella marknader det här kommande året, säger Mia Lundin.

Artikeltaggar

HöljesIkeaTurismVisit SwedenVisit Värmland

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.