Hoppa till huvudinnehållet

Sveriges Åkeriföretag vill se hårdare kontroller mot rattfylleri

Publicerad:
Per Broholm, branschorganisationen Sveriges Åkeriföretags regionchef i Värmland vill se hårdare tag mot rattfylleri.
Per Broholm, branschorganisationen Sveriges Åkeriföretags regionchef i Värmland vill se hårdare tag mot rattfylleri. Foto: Tommy Andersson

– Hela branschen tycker det är fruktansvärt, alkohol och bilar hör inte ihop, säger Per Broholm, Värmlandschef på Sveriges Åkeriföretag.

Olyckan mellan en lastbil och en personbil kostade en man livet och skadade ytterligare två. Branschorganisationen vill se hårdare tag mot rattfylleri på de svenska vägarna.

Insändare: Kräv alkolås för utländska yrkeschaufförer

Det var under lördagskvällen som en lastbil med en berusad chaufför orsakade en dödsolycka utanför Grums. Problematiken med alkoholpåverkade förare är inget nytt, säger branschorganisationen Sveriges Åkeriföretags Värmlandschef Per Broholm.

– Det görs ett ständigt arbete runt de här grejerna. Fler och fler transportköpare ställer krav på alkolås i bilarna när de köper transporter. Tar vi Svevia, NCC, Skanska och de här som är ute och plogar så får du inte åka på jobb om du inte har alkolås.

Från organisationen har man startat projektet Fair Transport.

– Det började som en hållbarhets- och trafiksäkerhetspolicy men är numera en klassificering där det ställs krav på alkolås i sina bilar.

Gäller den bara inom Sverige eller är den även internationell?

– Vi har bekymmer där. Vi har jättesvårt att komma åt de utländska åkerierna. Det är de som sitter på ansvaret för sina anställda och fordon, när vi inte sitter i samma land är det svårt att komma åt dem.

De blev påkörda av lastbilsföraren strax innan dödsolyckan: ”Väldig chock”

Vill se fler kontroller

NWT kunde i måndags berätta om Polisens trafikvecka med fokus på just rattfylleri. Broholm lyfter ett behov av fler kontroller, både på vägar och vid inpassering i landet.

– Det är ett stort bekymmer. Vi har ett alldeles för liten kontrollfrekvens på svenska vägar. Du kan mer eller mindre åka i flera år utan att bli stoppad. Ute på våra tullar borde det finnas alkobommar där du måste blåsa i en mätare för att kunna åka in i Sverige. Det är något vi jobbar mycket för också.

Polisen tar krafttag mot rattfyllor: ”Alldeles för många som är påverkade”

Bland de inhemska bolagen är arbetet kring säkerheten stor. Broholm berättar om flera företag som självmant kontrollerar förarna, utöver att de använder sig av alkolås.

– Fler och fler företag har sett problemet och ställer högre krav på att transportörer har alkolås i bilarna. Det blir vanligare och vanligare.

Sämre kontroll på utländska företag

Enligt polisen är chauffören som vållade olyckan utanför Grums från ett utomnordiskt land, och omfattas därmed inte av det arbete som Sveriges Åkeriföretag gör med systerorganisationer i Finland, Norge och Danmark.

Är det främst utländska företag som är problemet?

– Det kan jag inte säga, jag har inga direkta siffror på det. Här i Sverige vet vi att det ständigt jobbas med de här grejerna. De utländska har vi inte den kollen på, sen är det så i alla fall att det finns någon som kan smita igenom kontrollerna.

– Vi arbetar otroligt mycket med att få till ett större kontrollsystem där du inte kan åka runt i Sverige i fyra år utan bli kontrollerad. Det är inte bara vi på Sveriges åkeriföretag, hela branschen tycker det är fruktansvärt. Alkohol och bilar hör inte ihop, särskilt inte lastbilar.

Polisen: ”Varje rattfylla är en potentiell rullande dödsfara”Man avled efter olycka med lastbil och bil – en anhållenDå bärgas vraken efter dödsolyckanInsändare: Kräv alkolås för utländska yrkeschaufförer

Artikeltaggar

Per BroholmRattfylleriSveriges ÅkeriföretagTrafikolyckorTransportValnäs

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.