Flera konsumenter har fått in samtal från personer på ”Annulleringsavdelningen” på Konsumentverket – men någon sådan avdelning finns inte.
Nu varnar myndigheten för telefonbedrägerier.
Konsumentverkets rikstäckande upplysningstjänst Hallå konsument, får in samtal från konsumenter som uppger att de blivit uppringda av myndigheten.
Flera har blivit kontaktade av den så kallade ”Annulleringsavdelningen” på Konsumentverket – trots att det inte finns någon sådan avdelning.
Nu uppmanas alla som drabbats att genast polisanmäla.
Telefonbedragarna har bland annat ”informerat” konsumenter om att de har blivit id-kapade eller att de har flera skyhöga, obetalda fakturor hos ett telekombolag. Efter det har de erbjudit att hjälpa till med att få fakturorna betalade eller annullerade.
Därefter uppmanas konsumenterna att legitimera sig med bank- ID.
– Bedragarna använder Konsumentverkets namn för att lura konsumenter in i en falsk trygghet och risken är att flera gått i fällan och legitimerat sig med sina bank-ID, säger Fredrik Selrot, vägledare på Hallå konsument i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
– Bedragarna kan hitta på alla möjliga namn på avdelningar eller enheter som påstås tillhöra Konsumentverket, så låt dig inte luras att använda ditt bank-ID oavsett vad de säger, fortsätter han.
Drabbade uppmanas att polisanmäla, samt anteckna bedragarens telefonnummer, deras namn och vad de säger. Man ska även anmäla händelsen till Konsumentverket.