Hur kan man få företagsledare att leda sina företag i en mer hållbar riktning? Den frågan ligger till grund för ett omfattande internationellt forskningsprojekt som Handelshögskolan vid Karlstads universitet har genomfört. Projektet har nu resulterat i en bok. I den finns några av svaren på frågan.
Den nödvändiga omställningen till ett samhälle som är mer hållbart för både människor och klimat är en fråga som angår alla direkt, från den enskilda människan till världens mäktigaste bolag, institutioner och politiska ledare.
Att alla har ett ansvar gör frågan komplex, vem är det egentligen som ska göra vad, och varför?
Ett antal svar grundade i både vetenskap och studier av lyckad praktik finns nu tack vare Handelshögskolan vid Karlstads universitet efter ett omfattande samarbete med forskarkollegor över hela världen.
Internationell samverkan
Handelshögskolan i Karlstad är ansluten till PRME, ett FN-stött samverkansprogram mellan handelshögskolor över hela världen. PRME-programmet, Principles for responsible management education, lyfter fram handelshögskolors ansvar för att bidra till ett mer hållbart och rättvist samhälle genom undervisning och forskning.
– Forskningen behöver ha ”societal impact”, att nå ut i det omgivande samhället, och några av de viktigaste att nå är studenter och chefsutbildningar. För att lyckas med det behöver vi ha en nivå på Handelshögskolan i Karlstad, säger Bo Edvardsson, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan och CTF, Centrum för tjänsteforskning, vid Karlstads universitet.
Kvalitetsackreditering
Handelshögskolan fick nyligen kvalitetsackrediteringen AACSB. En bidragande orsak till att skolans status är i stigande tror Bo Edvardsson och hans kollegor är den ledande roll man har haft i det internationella forskningsprojekt som resulterat i boken ”Business transformation for a sustainable future”.
Boken som nyligen presenterades av Handelshögskolan i Karlstad är ett kunskapsbidrag i arbetet för hållbara omställningar i näringslivet.
– Boken ges ut av Routledge, och det är inte vilket förlag som helst. Vill man nå ut till handelshögskolor globalt är det det här förlaget som gäller, säger Bo Enquist, också professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan.
Kräver samverkan
Svaren som forskarna skissar på i boken fokuserar på företag, men analyserna landar i att en fullskalig transformation ofta kräver att aktörer på olika nivåer, inklusive politiken, drar åt samma håll i en fråga. Där lyfts Fossilfritt Sverige fram som ett lyckat exempel. Fossilfritt Sverige startades på initiativ av regeringen 2015 och samlar företag, kommuner, regioner och organisationer som ställer sig bakom deklarationen om att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer.
Men många bolag gör också stora insatser i hållbarhetsfrågan helt på egen hand.
– Vi lyfter bland annat fram Ikea och den italienska matkedjan Eatly som exempel i boken, säger Bo Edvardsson.
Cirkularitet
– En sak som Eatly har uppmärksammats för är deras No waste-koncept. Pasta till exempel, som inte används i deras butiker, restauranger eller konferensanläggningar blir mat till grisar tack vare avtal med jordbrukare i regionen. Det här fungerar oavsett var i världen man är, man har hittat lösningar som är möjliga att skala upp.
Ikea lyfts fram som ett starkt värderingsdrivet företag, vilket bland annat märks i företagets fokus på cirkularitet och dess konsekventa användande av hållbara energilösningar, även när dessa inte är lönsamma på ett enskilt varuhus.
Måste tro på det
– Det handlar inte om förändring där ”anything goes” utan det handlar mycket om att den är värderingsdriven eller visionsdriven, säger Bo Enquist.
När värderingarna är genuina kan företaget vara uthålligt, menar Karlstadsforskarna.
– Genom casen visar vi att det här inte är några quick fixes, man måste jobba systematiskt med helhetsperspektivet, säger Bo Enquist.
Studerat Löfbergs
Något lokalt företag finns inte med som case i boken, men forskarna har ändå studerat hur bland andra Löfbergs arbetar med hållbarhet.
– För oss som forskare är det viktigt att vi inte bara lever i det teoretiska, vi vill se vilka praktiker som utvecklas.
Löfbergs är enligt forskarna ett exempel på företag som driver ett eget, värderingsdrivet hållbarhetsarbete framgångsrikt.
– Vi ser att ofta ligger företagen i framkant, säger Bo Enquist.
Företag behöver se hållbarhetsarbete mer som en investering än en kostnad, säger Bo Edvardsson. Hela det omgivande samhället inklusive företagens kunder blir allt mer klimatmedvetna.
– Det kostar väldigt mycket att göra fel, att inte vara med. Man ska inte bara se det som en lönsam investering, utan att man tar en risk om man inte är med på banan.
Boken innehåller flera kapitel skrivna av forskare vid Handelshögskolan och CTF vid Karlstads universitet. Samuel Petros Sebhato vid Handelshögskolan, som ingått i gruppen som lett forskningsprojektet är författare och medförfattare till flera kapitel. Andra Karlstadsforskare som bidrar med olika infallsvinklar på hållbarhetsfrågan är Lars E Olsson, Margareta Friman och Per Kristensson.
Hållbarhetsdag
Boken presenterades nyligen på Handelshögskolan i samband med att den arrangerade sin återkommande hållbarhetsdag. Den här gången gästades hållbarhetsdagen av gäster och talare som exempelvis landshövding Georg Andrén, HSB:s ordförande Jessika Lundgren och Maria Frisk, utvecklingsstrateg med ansvar för näringslivsfrågor på Region Värmland.