Konstnären Peter Eugén är tillbaka på Galleri Ekdahl på Herrhagen med en ny utställning och nu har popkonsten fått smyga sig in bland naturbilderna.
Förhoppningsvis går det lugnare till än vid en utställning i London, där en av hans målningar fick sättas i bankfack efter upprörda känslor.
Målar man Donald Trump med clownnäsa får man räkna med reaktioner. Klämmer man dessutom in Hillary Clinton i samma tavla, också med röd extranäsa, lyckas man göra sig ovän med båda läger i en polariserad debatt. Det fick Peter Eugén erfara när han inför Clinton-Trump-valet 2016 ställde ut just ett sådant motiv i London.
– Vi fick ta emot mycket hot. De sa att de skulle komma och förstöra tavlan och riva ner den. Den hängde uppe på vernissagen men sen fick de ta ner den och hänga in den i ett bankfack.
Nu, avslöjar han, hänger det verket i Karlstad hos en privatperson.
”Så nära man kan komma”
De porträtt han tar med sig till sin utställning på Herrhagen lär inte orsaka lika stora svallvågor. Han nöjer sig med två poppiga porträtt: ett av Kate Moss och ett av Karl Lagerfeld.
Peter Eugén gästade Karlstad och Galleri Ekdahl även i fjol, men då visade han bara den andra delen av sitt konstnärskap: naturmåleriet. Han har dock arbetat parallellt med både popkonst och natur under lång tid.
– Vissa besökare vill gärna att man ska ha en stil, så man kan säga att det där är Peter Eugén. Jag tycker det är precis tvärtom: nu kan jag identifiera mig själv som konstnär. Jag är gammal hårdrockare och har målat mycket hårdrocksmotiv, sen är jag norrlänning och uppväxt i Lappland och Ångermanland, så jag är mycket natur också. Jag vill visa två av mina två sidor och det är så nära mig man kan komma, säger han.
Ny tyngd med Karolina Nolin: ”Man behöver det där som är på riktigt i livet”Hemvändaren Daniel Ivo hittar det intressanta – på baksidanKULTUR KONSTFRÄMJANDET