Praktiserar kommunen en modern form av ättestupa?

Insändare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Vistelsen på Resurscentrum i Karlstad för en äldre anhörig lämnar mycket i övrigt att önska, tycker insändarskribenten.
Foto: Gorm, Kallestad
En äldre släkting till oss skulle prova på att vara på korttidsboendet/avlastningen som kommunen erbjuder på Resurscentrum i Karlstad. Tyvärr stämde inte informationen om trevliga aktiviteter - han upplevde tillvaron som ett fängelse utan en fungerande tv eller någon att samtala med.

Men han skulle ju bara vara där en vecka så dagarna räknades ner. När det närmade sig sista dagen på hans vistelse visade det sig att en av de andra brukarna hade testat positivt för covid-19. Detta resulterade i att alla övriga boende testades och sedan skulle testas ytterligare en gång någon dag senare innan de kunde åka hem. Det här blev till en förlängning av lidandet men av en förståelig åtgärd.

När han skulle resa hem i tisdags, i stället för i söndags, visade det sig att personen med corona hade vistats ute bland de övriga boende, varför hemfärd helt plötsligt inte var möjlig. Hoppsan, ett misstag och bristande kommunikation, menar man från boendets sida. Vistelsen har nu blivit till ett fängelse som är omöjligt att lämna och när man som anhörig försöker att ringa för att få information är det ingen som svarar. Vad ännu värre är, hur kan det komma sig att den smittade inte har isolerats utan fått röra sig bland de andra brukarna som en dödens ängel? Borde inte Karlstads kommun ha lärt sig något och skaffat rutiner under dessa snart två år som vi levt med covid-19? För oss anhöriga känns det som att vi har sänt vår släkting till ett fängelse som ska verkställa en dödsdom.

Just nu hoppas och väntar vi bara på att han ska få komma hem från stället där han vantrivts så till den grad att han har slutat äta. Vi hoppas innerligt att han inte ska smittas, men eftersom rutinerna och hanteringen från kommunens sida helt verkar saknas och att smittade fått röra sig fritt bland de andra, så är det snarare en tidsfråga innan övriga personer på detta korttidsboende drabbas. Är man i 90-årsåldern känns det som en tuff match att gå och där oddsen tyvärr hamnar på helt fel sida. Om detta sker finns det inga bortförklaringar och ursäkter som duger, utan något sådant borde aldrig någonsin kunna inträffa med den kunskapen vi har idag, eller är det så att Karlstad kommun praktiserar någon modern variant av ättestupa?

Oroliga anhöriga

***

SVAR DIREKT: Vi hoppas att ni vill komma åter

Vad tråkigt att er första växelvårdsperiod inte blev en bra upplevelse. För personer med kognitiv svikt eller demensproblematik kan det ibland vara svårt med isolering. I de allra flesta fall går detta bra, men i det här fallet har olyckligtvis en kund som testat positivt för covid-19 lämnat sitt rum. Därför förlängdes tiden för när andra provet skulle tas, för att säkerställa att ingen blivit smittad. Av samma anledning har också antalet möjliga aktiviteter på boendet begränsats.

Nu har vi fått provsvaren och samtliga var negativa. Boendet har kontaktat de närstående som står som kontaktpersoner med information om det inträffade. Om man som närstående ringer direkt till avdelningen kan vi ibland ha svårt att svara, eftersom vi är med kunderna.

Vi vill gärna träffa er och besvara era frågor inför nästa växelvårdsperiod. Ni når mig på: 054-540 00 00.

Jill Mattsson

verksamhetschef trygghetsboende, Karlstads kommun

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.