Lillängshamnens fiskrökeri växlar upp verksamheten rejält.
För ett par månader sedan invigdes den största investeringen i företagets historia: en komplett fabrik på Örsholmen i Karlstad.
– Vi investerar totalt 9,5 miljoner kronor, säger Andreas Fransson, en av ägarbröderna.
Nyheterna om det 30 år gamla familjeföretaget har duggat tätt sedan bröderna tog över företaget från sin far för fyra år sedan. Mest känt är varumärket kanske för den rökta laxen som ingår som en delikatess på jul-, midsommar- och påskbord över stora delar av landet. Många har också besökt - antingen från land eller i båt från vattnet - den butik och restaurang i Lillängshamnen, Hammarö, som bröderna har rustat rejält. Nu är anläggningen ett besöksmål med sin populära uteservering med utsikt över hamnen.
– Vi har delat upp verksamheten och anställt en extern vd för restaurangrörelsen - Henrik Lööv, säger Adam Fransson.
Lillängshamnen rustas fortfarande, nu senast glasades halva uteserveringen in.
– Vi bygger också ett helt nytt kök, säger Andreas.
Komplett fabrik
Men det riktigt stora i företaget händer just nu lite bakom kulisserna, på industriområdet Örsholmen i Karlstad.
Här har bröderna byggt en komplett fabrik för både produktionen och den omfattande grossistverksamheten.
– Förut var vi utspridda på fem olika platser. Bland annat hade vi vår logistikcentral på Bråtebäcken, och fryslager i Kil och Åtorp, säger Adam Fransson.
Började på annat ställe
Planerna på en ny anläggning där verksamheten kan centraliseras och effektiviseras har funnits i flera år, och en byggklar tomt fanns framtagen på Bråtebäcken utanför Karlstad.
– Det föll på att det skulle bli för dyrt att bygga där, säger Andreas.
På Örsholmen hittade de en lokal som passade behoven. Men det krävdes en total omvandling på insidan.
– Vi hade bara ett plåtskal när vi började bygga. Här har vi nu 1000 kvadratmeter för produktion och 500 kvadratmeter för lager och kontor. Vi har större lokaler här än vi hade sammanlagt på alla våra tidigare fem ställen, säger Adam.
Här har bröderna nu skapat förutsättningar för att ta företaget till nästa nivå.
– I Lillängshamnen rökte vi ungefär ett ton fisk per dag. Det var inte tillräckligt. Vi var tvungna att säga nej till beställningar för att vi inte hade kapaciteten.
När en dagligvarukedja kom med en beställning på 30 ton stod valet mellan att säga nej till den eller att få allvarliga problem med leveranserna till andra kunder.
– Det är ju angenäma problem på sätt och vis, men vi bestämde oss att nu var tiden inne för att skala upp verksamheten, säger Andreas.
Allt samlat
För två månader sedan invigdes mångmiljonsatsningen. Här är all verksamhet som går att flytta, det vill säga allt utom butiken och restaurangen i Lillängshamnen, samlad under ett tak.
Fiskrökeriet, med den nya rökugnen som hjärtat i verksamheten, är företagets ”core business”, kärnverksamhet, säger bröderna.
Företaget tillverkar också bland annat populära såser och röror.
– 65-70 procent av det vi säljer producerar vi själva. Det är det som gör oss unika. Vi röker fortfarande själva, med exakt samma spånblandning som allt började med och som farmor Doris tog hit från Piteå, säger Andreas.
Han och Adam vill hedra arvet från tidigare generationer i företaget, och tänker inte tumma på kvaliteten nu när företaget står inför en möjlig femdubbling av produktionen, vilket är potentialen i de nya lokalerna.
– Med den nya ugnen kan vi öka produktionen och samtidigt höja kvaliteten. Den röker på sex timmar i stället för sju, och tack vare den nya tekniken behåller den fukten i fisken bättre än äldre ugnar, säger Adam.
Att all personal är samlad under ett tak i lokaler som är optimerade för verksamheten ger nya möjligheter.
– Vi kan använda personalen som ett dragspel. Man jobbar där man behövs bäst just då, det ger ett mycket effektivare flöde, säger Adam.
18 personer var anställda innan den nya fabriken fanns, och alla är kvar i dag, trots samlokalisering och effektiviserad produktion. Ägarna ser framåt och fokuserar på intäkter och tillväxt.
– Med den nya fabriken har vi lägre personalkostnad per kilo producerad fisk på grund av synergieffekterna, säger Adam.
Ett annat viktigt ben i verksamheten är grossistverksamheten, där kräftor och handskalade räkor är stora produkter. I fabriken på Örsholmen får hinkarna och burkarna Lillängshamnens fiskrökeris etiketter, innan leverans till kunderna.
– Vi säljer 18000 sådana här burkar i veckan, säger Andreas och visar upp en glasburk med handskalade räkor i lake.
– Det är färska, svenska räkor, säger Andreas.
Precis som med laxen ökar efterfrågan inför de stora högtiderna.
– Fram till jul kommer vi att sälja 100 000 sådana här, säger Adam.
Företagets kunder är framför allt butiker och restauranger i Mellansverige.
– Ungefär 20 procent av allt vi säljer går till restauranger. Vi har bland annat 15 restauranger i Karlstad som kunder.
Intensivt jobb
Bröderna ser tillbaka på en lång period av intensivt arbete för att få ihop det, med nybygge av fabrik samtidigt som den normala produktionen skulle flyta. Det har varit jobbigt, men de båda drivna entreprenörerna är fast beslutna att växa.
– Sedan vi tog över har omsättningen fördubblats, och vi återinvesterar hela tiden vinsten i företaget.
Att satsa så mycket som de gör nu är ett djärvt steg.
– Det är det största vi har gjort. Men vi gör det tillsammans. Att vi är två gör det mycket lättare, säger Andreas.
Omsättningen var förra året 60 miljoner kronor. I år kan den komma upp i närmare 80 miljoner. Målsättningen är att öka försäljningen genom att öka det geografiska upptagningsområdet och genom att komma närmare de stora butikskedjorna.
– Målet är att omsätta 200 miljoner om tre år och om ytterligare ett par år vara rikstäckande, säger Andreas.
Bröderna ser framför sig att företaget ganska snart kommer att växa ur dagens lokaler.
– Vi kommer nog att behöva separera verksamheterna. Här på Örsholmen kommer vi att ha kvar produktionen, men grossistverksamheten kommer vi eventuellt att behöva ha någon annanstans.
Var vet de inte.
– Men vi kommer garanterat att bli kvar i Karlstad eller Hammarö.
Ännu längre fram kan det eventuellt bli fråga om att själva äga en räkfabrik, i så fall sannolikt utomlands.
– Att ha kontroll över hela kedjan, från produktion och framåt är kostnadseffektivt, det ser vi i vår produktion i dag. Det ger oss helt andra möjligheter att hålla nere priserna samtidigt som vi håller uppe kvaliteten.
Vad tycker er far om allt ni håller på med i företaget han byggde upp?
– Han är som föräldrar är mest. Han är här och sätter upp saker och är orolig. Han undrar om vi har till lönerna, säger Andreas.
– Och det har vi.