Krönika: Din hjärna sätter krokben för dina beslut

Krönikor
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:

Visst har du precis som jag bokat hotellrum någon gång på någon tjänst online? Och har du precis som jag känt dig stressad i ditt beslut för att det står att det bara finns 4 rum kvar, eller kanske att 22 andra personer har tittat på just ditt rum den senaste timmen?

Dagligen tar du beslut som du inte är medveten om, många delar i vårt beslutsfattande är helt automatiserat. Till exempel när du kör bil och vägen svänger så behöver du inte tänka på att nu ska jag svänga ratten. Den här förmågan till automatiskt beslutsfattande, det är alltså naturligt för oss, men det finns såklart även en baksida. Våra beslut kan påverkas av systematiska tankefel som gör att vi ibland tar beslut som inte är rationella.

Att manipulera konsumenters beslut för att gynna företaget är ganska vanligt, men de flesta konsumenter är inte alls medvetna om det. Fenomenet i sig kallas för dark patterns. Kortfattat kan man säga att dark patterns är avsiktliga designval i användargränssnittet som får dig till att faktiskt genomföra saker som du kanske inte tänkt dig från början när du surfade in på en webbplats. Som till exempel det där med hotellrummet. Om du inte blev stressad av att så många andra vill åt ditt rum skulle du antagligen tänka igenom ditt val lite mer. Men, det webbsajten spelar på är din rädsla att förlora något. Det vill säga det där hotellrummet.

För att ge dig ett konkret exempel på hur orationell din hjärna kan vara ska jag ge dig ett exempel. Det närmar sig black Friday eller black week som det kallas nu förtiden och du vill köpa en slips till din pappa i julklapp. Du har kollat in en riktigt snygg slips på nätet, men den kostar 600 kronor. Lite saftigt tänker du, så du avstår. Men om det på priset skulle anges att slipsen från början kostade 1200 kronor och att priset nu är 600, ja då tycker din hjärna helt plötsligt att det där är en ganska bra deal. När du ställer det rabatterade priset i relation till det ursprungliga priset så slutar din hjärna fundera på summan och tänker mer på om du tjänar på dealen. Ännu ett dark patterns där du inte riktigt kan styra över hur din hjärna fungerar.

Det här förekommer på många webbplatser runt om i hela världen, där konsumenter snabbt ska ta ett beslut för att inte missa en bra deal. Och det förekommer så klart på allt från kläder till resor och mycket mer.

Men vad kan du göra för att skydda dig? Eftersom du inte är medveten om att du bli manipulerad till att ta ett visst beslut är det svårt att göra någonting åt det. Ett sätt är dock att lära sig känna igen några av de dark patterns som företag använder sig av. När du väl har identifierat dem, så är det enklare för dig att ta ett mer välgrundat och rationellt beslut.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.