Det blir ingen flytt av E45:an genom Värmlandsbro när avsnittet Valnäs-Säffle ska byggas om till 2+1-väg med mitträcke.
– Vi har kommit fram till att den befintliga sträckningen har lägst påverkan på landskapet och natur- och kulturmiljön.
Det meddelar Lars Sassner som är Trafikverkets projektledare för utbyggnaden av den drygt 16 kilometer långa sträckan mellan Valnäs vid E18 och Säffle.
Samråd för E45:an-utbyggnad till SäffleTrafikverket har utrett totalt sex vägkorridorer längs den elva kilometer långa etappen mellan Säffle och Hammar norr om Värmlandsbro. Några går väster om Värmlandsbro och fågelsjön Brosjön och andra öster om samhället och sjön och en följer nuvarande E45.
– De har alla sina för- och nackdelar och efter en sammanvägning har vi valt att vägen ska ligga kvar i befintlig sträckning. Den har helt enkelt lägst påverkan på landskapet och natur- och kulturmiljön, säger Lars Sassner.
Det är även det alternativ som Säffle kommun förespråkat.
– Nu när detta är klart kan vi börja titta på utformningen av vägen genom Värmlandsbro, utreda bullret, korsningar och trafiksäkerheten. Det gäller även övriga korsningar mellan Säffle och Hammar.
– Vi kommer jobba med detaljprojektering av den här etappen under hela 2022 och hålla ett antal samrådsmöten, säger Lars Sassner.
Samråd efter nyår
Etappen Hammar-Valnäs som är fem kilometer lång ska ut på samråd i januari så att berörda får tycka till om den. Etappen genom Säffle är den del i projektet som kommer att påverkas minst. Där handlar om viss förändring av gestaltningen och en del byten av vägutrustningen.
– När E45:an har byggts om blir det en mötesfri väg med mitträcke. Vägen kommer att variera mellan att ha 1+1, 2+1 och 2+2 när det gäller antalet filer. Vi räknar med två-tre års byggtid för Säffle-Hammar och två år för Hammar-Valnäs.
Bygger faunabroar
Tidigast 2025 kan vägbygget inledas. Det kommer även innehålla två faunabroar för att djur ska kunna passera över E45:an. Målet är att vägen ska få 100 kilometer i timmen som högsta hastighet, medan den blir lägre genom Värmlandsbro.
Vintern 2022/2023 inleder Trafikverket utbyggnaden av E45:an Åmål-Tösse till 2+1-väg med mitträcke. Man vill även få in en ombyggnad av E45 mellan Frändefors och Vänersborg i den nya nationella infrastrukturplanen till 2+1-väg med mitträcke.
När detta är genomfört återstår bara den tre mil långa sträckan Mellerud-Frändefors innan hela E45 Karlstad-Göteborg förutom den korta delen genom Göta i Göta älvdalen är mitträckesseparerad.