– Det var helt galet. Avbokningarna från bröllopsparen duggade tätt redan när pandemin inleddes i början av 2020. Nu hade vi lyckligtvis ett bra 2019 som hjälpt oss att överleva, säger Angelica Mortensen, ägare och vd i Nordic wedding, Årjäng.
– Pandemin blev ett skrämmande bevis på hur skört det är att vara företagare, tappa kunder och få en rörelse att gå ihop ekonomiskt. Nu tar vi ny sats och hoppas på flera bra år.
Till stor glädje för Angelica börjar besöksbokningarna återigen att öka. Det stora varuhuset på Backaplan-området, Nordic wedding, är åter fyllt med brudklänningar, skor och accessoarer.
– Vi har mellan 800 och 1 000 brudklänningar att välja på. De flesta kvinnorna väljer till 70 procent vita klänningar, främst i nyansen ivory. Intressant är att klänningar i andra färger än vitt börjar öka.
Störst i Norden
Nordic wedding är ett av Nordens största varuhus för bröllopskläder för kvinnor och har kunder från en lång rad länder.
– De flesta kommer från Sverige och Norge, men före pandemin kom det enormt många kunder från Schweiz. Jag vet inte varför vårt varuhus fått så stort genomslag i just Schweiz, men så är det. Det har faktiskt kommit kunder ända från Mexiko.
Nu kommer många av de uppskjutna bröllopen från 2020 och i år att genomföras 2022 och 2023.
– Vi ser redan nu att de två åren, om det nu inte händer något mer negativt kring pandemin, kommer att bli stora bröllopsår.
Kan det bli rekordomsättning de åren?
– Mycket talar för att det blir på det sättet. Vid hade under rekordåret 2019 gissningar om att just 2020 och kanske 2021 skulle ge nya omsättningsrekord för företaget, men pandemin slog till och grusade alla planer.
Ett normalår omsätter Nordic Wedding cirka 6 miljoner kronor.
– Det är min önskan och min förhoppning att vi kan plussa på med ytterligare en eller annan miljon.
Lång process
Det är en ganska lång process att boka tid, prova och få bröllopskläderna klara för kunden.
– Det kan handla upp till sex månader innan kunden får sina varor. Det gäller alltså att planera riktigt noga.
Är du inte rädd för att kunderna, genom pandemin, inte fullföljer sina planer och struntar i att genomföra bröllopet?
– Det mesta tyder på att de kommer tillbaka, men ett och annat brudpar kanske försvinner från kundlistan.
Nordic Wedding har förutom avdelningen för beställningar av bröllopskläder även en outletförsäljning , som innebär att kunder kan få köpa kläder direkt på plats.
Hur är det med e-handeln?
– Det är oerhört svårt att jobba med e-handel för bröllopskläder. Kvinnorna vill prova kläderna i lugn och ro.
Att gifta sig kan för en del bli ekonomiskt ansträngande. Normalt kostar en brudklänning allt mellan 5 000 och 45 000 kronor.
Kläderna kommer främst från leverantörer i Europa och USA.
När blir det möjligt för männen att köpa sina bröllopskläder i Nordic wedding?
– Intressant att du ställer den frågan. Faktum är att vi står mitt upp i en diskussion om att utöka verksamheten till att också omfatta bröllopskläder för män, smoking, frackar och skor eller vad det nu kan handla om, säger Angelica Mortensen.
Får du plats med en stor avdelning för männen?
– Det får vi se. Skulle våra planer genomföras är det väl inte helt omöjligt att bygga ut varuhuset.
När kunderna bokar in möten med Nordic wedding försöker Angelica få dem att förlägga en weekend till Årjäng.
– Då kan de bo på hotellet i centrum eller på Sommarvik. Samtidigt kanske de också kan shoppa i andra butiker i Årjäng. Göra det lite extra lyxigt inför bröllopet.
Rena floppen
Under pandemin tvingades Angelica att säga upp sex anställda. Regeringens satsning på korttidsstödet blev rena mardrömmen.
– Från början verkade allt fungera och jag hoppades kunna behålla några anställda, men kontakten med Tillväxtverket blev rena floppen. Nu har det gått lång tid och vi har inte hört ett ljud. Bedrövligt att det blev på det sättet.
I dag har Nordic wedding en anställd, men den förmodade uppgången innebär att det blir fler anställda.
– Kanske någon i gruppen som jag tvingades säga upp kan komma tillbaka. Vi får se hur det blir under närmaste halvåret.