Hoppa till huvudinnehållet

Konstmuseet ska satsa på bredd – men billigare

Publicerad:
Kristinehamns kommuns kulturchef Maria Lobell och politikerna i kulturnämnden är eniga: Kristinehamns konstmuseum ska sikta på att visa utställningar som lockar en bredare publik.
Kristinehamns kommuns kulturchef Maria Lobell och politikerna i kulturnämnden är eniga: Kristinehamns konstmuseum ska sikta på att visa utställningar som lockar en bredare publik. Foto: Lena Richardson

Kristinehamns konstmuseum ska satsa på mer lokalt förankrade utställningar, men också bredare och – billigare.

Det har politikerna i kommunens kulturnämnd kommit fram till.

Nya Kristinehamns-Posten var först att berätta om politikernas beslut om en ny inriktning för konstmuseet. Diskussionen uppkom i kulturnämndens arbetsutskott, berättar ordförande Tommy Fredriksson för NKP:

– Det var en utställning som vi kanske tyckte var lite smal, säger han.

– Det är kristinehamnarna som betalar kalaset, då är det ju bra om de tycker om det och att så många som möjligt vill komma, säger han också.

Ska satsa bredare

Nu riktar kommunen därför in sig på att i första hand locka Kristinehamnsborna till konstmuseet. Detta ska ske via lokal förankring, vilket dock inte betyder att man nu siktar in sig på att bara ställa ut Kristinehamnskonstnärer.

Det lokala perspektivet handlar enligt kulturchefen Maria Lobell om att försöka komma fram till vad som är gångbart lokalt och på närliggande orter. Då kan det också bli riksbekanta namn, som nu i december Stina Wollter.

– Om man säger så här: för gemene man som är lite konstintresserad och lite intresserad av allt möjligt, ska det vara namn som man känner till och hört talas om, säger hon till NWT.

Konstnären och författaren Stina Wollter är nästa utställare på Kristinehamns konstmuseum. Det är en utställning som kulturchefen tror kommer att locka stor publik.
Konstnären och författaren Stina Wollter är nästa utställare på Kristinehamns konstmuseum. Det är en utställning som kulturchefen tror kommer att locka stor publik. Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT

Bred målgrupp

Vad som är smalt och vad som är brett är en ”hopplös diskussion” tycker hon, men inriktningen som nu slås fast är att ”planera för utställningar som skapar attraktivitet för den breda målgruppen”.

Maria Lobell vill inte kännas vid att det var någon specifik utställning som pekats ut som för smal, utan ser det hela som en principiell diskussion.

Den frågan kan också vara lite känslig, för en allmän princip är att politiker ska hålla armlängds avstånd till kulturens innehåll.

– De ska inte vara för långt inne i verksamheten och det är de medvetna om också, men ibland kan man föra resonemang utifrån en samsyn. Det är inte så att de är inne och säger att det där är en bra utställning, det där är en dålig, säger Maria Lobell.

Så de har inte lämnat någon önskelista nu då på vad de vill se på museet framöver?

– Absolut inte. Där har vi fullt förtroende, säger Maria Lobell.

Ska spara

I beslutsförslaget hon skrev och som nämnden antog står också att kommunen ska spara tid och pengar genom att köpa in fler vandringsutställningar och färdiga utställningskoncept.

– Jag tror att de kan locka ändå. Ta Lovisa Ringborg, som haft utställning på Fotografiska hela våren; vi kommer att låna stora delar av den utställningen. Vi har sett den på plats och vet vilka verk som finns. Att bygga en ny utställning från grunden kräver mycket mer av oss som organisation. Det är också ett sätt att tillgängliggöra det som visas i storstäderna, säger Maria Lobell.

Samtidigt är alltså målet att öka besökssiffrorna.

Det låter som att ni vill både gasa och bromsa?

– Så kan man säga och så är det för många museer idag. Vi har inte oändligt med resurser vare sig personalmässigt eller pengamässigt. Vi vill visa något som är bra, lockar och triggar, men vi kan inte alltid bygga från grunden och ånga på fullt ut.

”Locka tillbaka”

Att diskussionerna om besökssiffrorna aktualiseras just nu handlar enligt henne om hur man ska locka tillbaka folk till museet efter pandemiperioden. Hon tycker egentligen inte att det handlar om någon ny inriktning för museet. 11 000 besökare per år är antalet man siktar på att komma tillbaka till efter den tunga pandemitiden med restriktioner och till och med periodvisa stängningar.

– Egentligen är det ingen förändring mot tidigare. Vi har tittat tillbaka på ursprunget för Konstmuseet och styrdokument tillbaka i tiden. Vad tror vi kan intressera folk här, för att locka folk tillbaka efter pandemin?

Den i helgen avslutade höstsalongen lockade många besökare till Kristinehamns konstmuseum. På bilden: Annika Sagliens skulptur Själasamlaren, sedd genom en av Nils Johannessons skulpturer.
Den i helgen avslutade höstsalongen lockade många besökare till Kristinehamns konstmuseum. På bilden: Annika Sagliens skulptur Själasamlaren, sedd genom en av Nils Johannessons skulpturer. Foto: Lena Richardson

Artikeltaggar

KonstKristinehamnKristinehamns kommunKristinehamns konstmuseumMaria LobellNKPPolitikPolitikerSamhälleStina WollterTommy FredrikssonVärmlands län

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.