Den norska artisten, låtskrivaren och skådespelaren Hans-Erik Dyvik Husby är död. Han slog igenom för den breda publiken som sångaren i Turbonegro och genom att spela Cornelis Vreeswijk i Amir Chamdins porträttfilm.
NWT pratar med bland andra Andreas Werling från Karlstad som låg bakom Hans-Erik Dyvik Husby comeback som rockartist.
Med artistnamnet Hank von Helvete sjöng Hans-Erik Dyvik Husby i det norska dödspunkbandet Turbonegro från 90-talet fram till 2010. Som skådespelare och musikalartist gjorde han titelrollen i "Jesus Christ Superstar" på Det norske teatret i Oslo 2009. Året därpå spelade han Cornelis Vreeswijk i Amir Chamdins film "Cornelis" varpå han inledde ett turné- och skivsamarbetet med Jack Vreeswijk. 2015 gjorde Hans-Erik Dyvik Husby en roll i musikalen "Sällskapsresan" som spelades i både Malmö och Stockholm och 2019 spelade han mot den värmländska operasångaren Karolina Andersson i "Trollflöjten" på Göteborgs stadsteater.
Hans-Erik Dyvik Husby hade en brokig karriär och när han 2018 gjorde comeback som rockstjärnan Hank von Hell var det tack vare Andreas Werling från Karlstad.
– Jag arbetade på Sony Music och producerade ett album med Mustasch. Idén med en gästartist på en av låtarna dök upp och då kom jag att tänka på Hans-Erik, säger Andreas Werling.
Hans-Erik Dyvik Husby medverkade på Mustasch låt "Fire".
– Det var en märklig känsla när Hans-Erik klev in i studion. Jag hade sett Turbonegro flera gånger genom åren men jag hade glömt bort vilken röst han hade. Det var så sjukt! Han hade mest gjort teater vid den här tiden och vissång. Hank von Helvete-personan hade varit borta länge. Men när han började sjunga rock där i studion kände jag: "Shit, där är han ju!".
Samarbetet med Mustasch gav Andreas Werling idén att blåsa liv i Hank von Helvetes solokarriär. Fast nu som Hank von Hell.
– Jag sajnade honom till Sony Music. Vi skrev en massa låtar tillsammans, allt gick som på räls. Jag producerade skivan och var även med att skapa det visuella med en ny sminkning bland annat. Det blev en storslagen comeback.
<strong id="strong-4912dd20656d1ffada47a0cb4a965e2c">Operasångaren Karolina Andersson:</strong>
– <em id="emphasis-d4de6708dd1a039ee80bd005456b1384">Det gör mig så ont att Hans-Erik inte längre finns bland oss. Vi lärde känna varandra i Trollflöjten på Göteborgs stadsteater då han gjorde Sarastro, en roll han tog sig an med stor ödmjukhet. Han hade inte en okomplicerad tillvaro men han var en fin och känslig person och jag minns honom med värme. Det är en stor sorg att han inte är med oss längre. Mina tankar går till hans dotter, familj och nära vänner.</em>
Fick gåshud
Andreas Werling beskriver ett väldigt givande samarbete. Tillsammans gjorde de skivorna "Egomania" och "Dead".
– Hans-Erik var en lika fantastisk skådespelare som musiker. När vi började samarbeta fick han plocka upp Hank-personan igen, då hade han inte sjungit dödspunk på många år. På ett sätt var han Hank von Hell. Personan var en så stor del av honom.
När Andreas Werling såg honom gå ut på en scen första gången efter comebacken fick han gåshud.
– Ja, Hans-Erik hade ett speciellt sätt att äntra scenen. Under de där tre, fyra sekunderna när han gick fram mot mikrofonen fick jag gåshud för det var som att se någon gå igenom en portal. Väldigt häftigt.
Hur vill du beskriva honom som låtskrivare?
– Fantastiskt rolig. Han hade en humor som inte var av denna världen. Men han var även extremt finurlig i det han skrev. Han var ett geni, otroligt musikalisk. Inte minst rent sångtekniskt. När vi spelade in albumet "Egomania" smällde han in tio låtar på två dagar. Väldigt tonsäker. En konstnär och framförallt en talangfull mångsysslare.
Dina första tankar när du fick beskedet om hans död?
– Sorg. Chock. Vi var nära vänner och hade kontakt även efter att jag slutade på skivbolaget.
Om du får nämna en låt eller ett sammanhang som ligger dig extra nära?
– Båda hans soloplattor. Och de tidiga Turbonegroplattorna där han sjunger från tårna till hårtopparna. Men skulle jag välja en låt, som ligger nära mig blir det "Fake it".
Berätta.
– Jag och Hans-Erik skrev den tillsammans med David Johannesson. Det blev ett bidrag i den norska Melodifestivalen. Jag vet att Hans-Erik var extremt stolt över den låten och framträdandet. Vi ställde upp under förutsättning att vi skulle få en scenshow motsvarade Kiss – alltså med hiss, bomber och granater. Det framträdandet är det mitt starkaste minne av Hans-Erik. Både låten och framförandet var väldigt mycket Hank.
<strong id="strong-a851dd3f90fc44fc211d8ca33d585d32">Ola Bergli Arrangör - Metal Clüb & President - Turbojugend Karlstad:</strong>
– <em id="emphasis-90b21c26b85b7294842f58e371fc1491">På ett personligt plan var det en ära att få bidra bakom kulisserna inför hans comeback & ha honom på scen vid mitt 40-årsfirande. En ikonisk frontfigur få kan mäta sig med som kommer saknas utav punkare, hårdrockare & turbojugends världen över!</em>
Vad tror du att han mest kommer att bli ihågkommen för?
– För sin mångsidighet. Han var en multiartist. Han var rockstjärnan Hank, men han var också skådespelaren Hans-Erik Dyvik Husby. Han var en av ytterst få multiartister vi haft i Norden. Han var inte bara känd i Norge och Sverige utan även internationellt. Omtyckt av väldigt många människor.
Hans-Erik Dyvik Husby blev 49 år.
<strong id="strong-d604d5db71ceae2ec073fe70de29b39b">Filmfotografen Crille Forsberg som arbetade med filmen ”Cornelis”: </strong>
– <em id="emphasis-7748dd24999822636ac174f20bb14eac">Mycket tankfull och fin kille som alltid lyhört bidrog till roliga dagar på jobbet. Oerhört ledsamt att han gott bort. Tankarna går framförallt till hans dotter.</em>
<strong id="strong-3c3402a5edb4565c9a9ac657631c4d86">Kristofer Strandberg, musiker och producent: </strong>
<em id="emphasis-c9b3af01137a6557a48a9634dcfd2803">– Hans-Erik var en fantastisk musiker och entertainer. Jag minns tillbaka på Europa-turnén från comebacken 2018, där jag var med som gitarrtekniker. Han bara levererade kväll efter kväll. Jag kommer ihåg en kväll i Dresden, Tyskland när han kollar på mig under en låt och man verkligen ser i hans ögon hur glad han var över att vara tillbaka på scénen som Hank. Det glömmer jag aldrig! Jag är otroligt stolt och glad över att jag sen fick vara med och co-producera och spela gitarr på sista skivan.</em>