Mobilnätet låg mer eller mindre nere i över en vecka.
Det gjorde bland annat att förskolan upplevde en otrygghet och ett lokalt familjeföretag som står bakom en obemannad bensinstation förlorade runt 100 000 kronor.
– Det är tragiskt, vi har gjort allt vi kunnat för att få hjälp, säger Anna Bryntesson.
Det var söndagen den 7 november som problemen började för de boende i Karlandaområdet, mellan Årjäng och Töcksfors. De som använder Telias nät fick jaga signaler för att kunna ringa. Men det är inte alltid det går att jaga just signaler.
För det lokala familjeföretaget Holmedals Oljecentral AB, även kallad Oljecentralen, har signalproblemet inneburit ett stort inkomstbortfall.
– Runt 100 000 kronor har vi tappat, säger Anna Bryntesson som jobbar i företaget.
De har hand om obemannade bensinpumpar i Hämnäs sedan 2017. Vägen som drar förbi är väl trafikerad och man har trogna kunder som passar på att tanka ”hemma”, berättar hon.
– Men den söndagen såg vi att det inte var lika många som tankade, så vi åkte hit och försökte starta om. Det har fungerat tidigare, men nu återkom problemet. Så verksamheten låg helt nere.
Detta då kortterminalerna kopplas mot mobilnätet.
Anna Bryntesson säger att man var i kontakt med Telia, men återkopplingen dröjde länge.
Boende som NWT pratat med säger att det varit problem tidigare, men inte i närheten av de som nu tillintetgjorde mobilnätet.
– Man tänker på de äldre som inte har fiber. De har ingen chans att få tag i färdtjänst eller läkare. De är helt avkapade, säger en boende.
Ett bit från bensinpumparna finns en förskola. Även där var naturligtvis täckningen svajig under den, totalt åtta dagar, långa frånvaron.
Hur har det påverkat er?
– Det ställer till det på så sätt att vi kan inte nå föräldrar om det skulle hända nånting. Och föräldrarna kan inte få tag i oss heller, säger en upprörd Mona Olsson, som arbetar som barnskötare på förskolan.
Efter ett par dagar fick man igång wifi-telefoni, men den fungerar inte utomhus.
– Särskilt inte om man har såna här stenhus. Nu är det tur att det inte hände något, men det är ganska otryggt att jobba när det är så här. På landsbygden har vi verkligen behov av att det fungerar.
Behövde göra beställning
Från Telias håll beklagar man att stoppet blev så långdraget. Företaget fick in rapporter om ett tekniskt problem med mobilmasten i Karlanda under söndagen.
– Så tekniker åkte ut för att felsöka och man konstaterade att det behövde beställas teknisk utrustning, säger Mattias Borrelid, pressansvarig på Telia.
Men inte heller det löste problemet, utan ytterligare arbete fick göras innan masten åter var i bruk.
– Det är ovanligt att det tar så här lång tid, det ber vi såklart om ursäkt för. På många ställen har vi master som har överlappande täckning, men som jag förstår det var det inte så i det fallet.
Vad kan man göra som boende i området när sådana här fel uppstår?
– Givetvis ska man anmäla det när man upptäcker ett fel. Då åker vi så fort som möjligt ut med tekniker. Vi tar alla fel på lika stort allvar oavsett var i landet de uppstår, säger Mattias Borrelid.
Sedan lunchtid på måndagen ska allt fungera som vanligt igen.
– Vi får hoppas att det blir en bra signal nu som det var tidigare och att Telia fokuserar på nätet som finns i området fungerar, säger Anna Bryntesson.
Kan ni få ersättning för de pengar ni ”förlorat”?
– Nej, det kan vi inte få tyvärr.
Så det är bara att hoppas på att problemen inte återkommer?
– Precis.