Elsparkcyklarnas etablering i Sverige under de senaste fem åren har lett till både irritation, skador och ett nytt transportmönster. I takt med att de etableras i fler städer ökar även olyckorna, visar statistik från Transportstyrelsen.
Det är ingen liten ökning i elsparkcykelsrelaterade olyckor. Från att under åren 2016 till 2018 rört sig om runt 20 per år toppade statistiken på 1056 olyckor från januari till augusti i år.
– Majoriteten av olyckorna med elsparkcyklar inträffar i storstäder och sker framför allt på kvällar och nätter under helger, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
Blinde David, 43, stupade över en elskoter: ”Som en hockeytackling”Unga drabbas
I undersökningen har olycksfall från 2016 till 2021 studerats för elsparkcyklar, A-traktorer, mopedbilar, fyrhjulingar och snöskotrar. Statistiken visar att det främst är unga som drabbas. Runt 40 procent av de som omkom eller skadades i samband med elsparkcykelolyckor var i åldersgruppen 20-34 år.
– Det beror så klart på att det finns flest elsparkcyklar i större städer, men visar också att elsparkcykeln har blivit ett fordon som används i stadslivet av unga vuxna på ett inte helt trafiksäkert sätt, säger Khabat Amin.
Även A-traktorsolyckor ökar
EPA- eller A-traktorer är, som NWT berättat, ett annat fordon som ökar bland unga. 2019 fanns omkring 25 000 i Sverige, motsvarande siffra i dag är 43 000. Ökningen kommer främst från att det 2020 blev enklare att göra om en vanlig bil till A-traktor.
Inifrån utskällda A-traktorkulturen: Bilar för 100 000 blir ungdomarnas vrålåkLeo, 16, slår tillbaka efter A-traktorkritiken: ”Gnäll” och ”avundsjuka”17-årige Hugo Andersson: ”A-traktorer har blivit en bilkultur”2019 skadades 146 personer, 2020 214 och fram till augusti i år 200 i olyckor med A-traktorer. I snitt innebär det 0.4, 0.6 och 0.8 olyckor per dag.
– Vi ser en markant ökning av antal olyckor med A-traktorer, särskilt under år 2020. Då ökar också antalet A-traktorer kraftigt. Här är det viktigt att notera att ökningen av olyckor följer ökningen av antalet A-traktorer i trafiken, säger Khabat Amin.
Få dödsolyckor
Även bland A-traktorer är det främst unga som avlider vid olyckor. Däremot sker förhållandevis få dödsolyckor både med A-traktor och elsparkcykel.
Under de senaste fem åren har det skett tre dödsolyckor där minst en elsparkcykel varit inblandad och i genomsmitt en per år med A-traktor eller EPA. Tre av fyra i den sistnämnda kategorin har varit i åldersgruppen 0-17 år. Enligt Transportstyrelsens olycksdatabas Strada inträffar merparten på 50-vägar, knappt hälften har varit singelolyckor.
LÄS MER:
Klart: Kommunen tar åtgärd mot elsparkcyklarna – sänker hastighetenBlinde David, 43, stupade över en elskoter: ”Som en hockeytackling”Kommunen kan införa avgift – och flytta elsparkcyklar som står trafikfarligtLeo, 16, slår tillbaka efter A-traktorkritiken: ”Gnäll” och ”avundsjuka”Insändare: Unga på landet behöver A-traktor för att ta sig till skolanAdnan, 33, i skräckolycka med elsparkcykel: ”Jag minns inget”Här är vinnaren i A-traktortävlingen: ”Jag är jättestolt”