Hoppa till huvudinnehållet

Karlstadrestaurang expanderar – öppnar i Stockholm och byter namn

Publicerad:
”Det är helt fantastiskt, vi hade inte trott att det skulle gå så här” säger Kim Estegård om utvecklingen och expanderingen av Skogshyddans dirty restaurant. Foto: Privat

Skogshyddans dirty restaurant har en stor vision i sikte.

Tacosrestaurangen vill bli en kedja och etablera sig runt om i landet.

– Visionen är att värmlänningar ska känna en stolthet över det, säger Kim Estegård, ägare.

Först ut blir Södermalm i Stockholm.

Det började med uppfödning av Linderödssvin hemma på Skogshyddans gård i Väse.

Det födde en idé om en foodtruck som sedan även utvecklades till en restaurang.

Skogshyddans dirty restaurant har nu legat i sin lilla lokal på Herrgårdsgatan i två år.

Och det har blivit populärt.

– Vi öppnade det mer som en pop-up och tänkte att: ”Vi får se, kommer det någon så gör det, annars struntar vi i det”. Men så har det blivit en sådan succé istället.

Det är fullt nästan varje lunch, säger Kim Estegård och fortsätter:

– Och på kvällarna mäktar vi inte alltid med, ibland behöver vi neka beställningar.

Öppnar i Stockholm – och vill mer

De har helt enkelt vuxit ur sin lokal. Så nu vill de satsa på att utveckla restaurangen i Karlstad – och ta hela konceptet vidare ut i landet.

– Efter årsskiftet öppnar vi en ny restaurang på Folkungagatan på Söder i Stockholm, säger Kim Estegård.

– Jag är helt övertygad om att det kommer att gå bra där. Vårt koncept är mer av ett Stockholms-koncept. Det är få rätter, enkelt och gott och serveras genom ett hål i väggen, det är mer sånt man ser i Stockholm.

Och framtidsplanerna slutar inte där.

– Vi har för avsikt att satsa och öppna fler restauranger runt om i Sverige.

Restaurangen på Herrgårdsgatan har inga planer på att byta lokal – men behöver bygga om och få större i takt med att populariteten växt.
Restaurangen på Herrgårdsgatan har inga planer på att byta lokal – men behöver bygga om och få större i takt med att populariteten växt. Foto: Privat
På menyn står tacos – med griskött från Skogshyddans gård i Väse.
På menyn står tacos – med griskött från Skogshyddans gård i Väse. Foto: Privat

”Man ska känna stolthet att det är från Karlstad”

Förhoppningen är att göra det till en ny restaurangkedja med stolthet i sina värmländska rötter.

– Jag hoppas att vi ska bli jättestora och att det här ska bli något som man kan vara stolt över att det är från Karlstad. Så som Bastards burgers är norrländskt. Det är min vision, säger Kim Estegård.

Med sig på tåget har han fått den vana krögaren Farok Jodat, som bland annat driver Guldapan och Pitchers i Karlstad.

– Han köper in sig i verksamheten och så gasar vi på tillsammans. Men min entusiasm och med hans erfarenhet tror jag att det kommer bli riktigt bra, säger Kim Estegård.

– Jag tycker historien bakom företaget är så vacker och produkten är väldigt bra, jag tror det kommer gå väldigt bra, säger Farok Jodat.

Men för nuläget är inga fler orter spikade.

Framtidsplanen för Karlstad

Det blir inget lokalbyte nu när de behöver en större restaurang i Karlstad – tanken är att de ska bygga om istället.

– Vi har varit inne på att byta lokal, men det känns inte rätt heller. Vi vill ha den här ”hålet i väggen-känslan”, vi ska inte vara ett stort fancy ställe, utan det ska vara enkelt och snabbt med möjlighet till take-away.

Det blir också ett namnbyte i samband med nyetableringen i Stockholm: Skogshyddans dirty taco.

– För att göra det tydligare vad det är vi har på menyn, säger Kim Estegård.

Det började med en foodtruck – efter nyår öppnar Skogshyddan på Södermalm i Stockholm och vill etablera sig på fler ställen i landet.
Det började med en foodtruck – efter nyår öppnar Skogshyddan på Södermalm i Stockholm och vill etablera sig på fler ställen i landet. Foto: Christer Wik

I helgen sätter influencern menyn

Under helgen får Skogshyddan dessutom besök från Stockholm.

– Matinfluencern Dennis Yen kommer och gästar restaurangen.

Innan pandemin var det en grej restaurangen ofta körde med och bjöd in olika stjärnkockar för att sätta menyn under helgen.

– Dennis gör Asian fusion-rätter, så han kanske blandar till exempel Korea med Thailand och så vidare, så det ska bli jättespännande att se vad han kommer göra i form utav tacos, säger Kim Estegård.

Dennis Yen är ett nytt namn inom matvärlden. Han jobbar egentligen med design till vardags, men framförallt är han en matinfluencer, säger Kim Estegård.

– Han kommer att bli jättestor, vi har hittat honom tidigt, men många olika kändiskockar följer honom på Instagram, men han har inte slagit igenom till den breda allmänheten än, men jag tror han kommer göra det snart, han är helt otroligt bra på det han gör.

Kött från Väse hamnar på finkrogarnaKim utökar med en restaurang i centrumMat direkt från bonden till tallrikenStjärnkock till liten Karlstadkrog

Artikeltaggar

KarlstadKim EstegårdKrogarNyheter

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.