Använd bälte i a-traktor

Debatt
PUBLICERAD:
A-traktorer byggda på moderna fordon med airbagar har konstruktionen beräknad att fungera tillsammans med bälte, skriver Oscar Gustafsson.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Vid en fordonsvältning har ett bälte också en avgjort skyddande effekt, skriver Oscar Gustafsson.

Vi i MHF-ungdom tycker det är otillfredsställande att unga riskerar sin hälsa genom att lagstiftarna inte lyckats få till lagkrav på bältesanvändning i a-traktorer. A-traktorer byggda på moderna fordon med airbagar har konstruktionen beräknad att fungera tillsammans med bälte, vilket kan göra att bälteslösa riskerar skadas av själva airbagen vid en trafikincident. Vid en fordonsvältning har ett bälte också en avgjort skyddande effekt då kroppen hålls kvar i fordonet även om fönsterrutor krossas.

Vi i MHF-ungdom har stor förståelse för ungas önskan att köra a-traktorer med samma hastighet som mopedbilar, d v s 45 kilometer i timmen. De flesta a-traktorförare har AM-kort vilket ger dem möjlighet framföra just mopedbilar med den högre hastigheten.

Väljer man köra en modern och därmed krocksäkrare personbil ombyggd till a-traktor blir hastigheten dock begränsad till just 30 kilometer i timmen, med irritation från medtrafikanter, inte minst i tätortstrafik. Vi ser gärna att bägge fordonstyperna får 45 kilometer i timmen-gräns och krav på användning av bälte.

Oscar Gustafsson

Ordförande, MHF-ungdom

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.