Replik: Tre enkla förbättringar

Debatt
PUBLICERAD:
I dag är det många äldre, synskadade samt andra grupper i vårt samhälle som får stort begränsade ingrepp i hur de som oss alla andra kan röra sig fritt i vår stadsmiljö, skriver Anders Lindhe.
Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT
Resultatet är mjukare färd i centrala Karlstad, rätt ålder på förare och att alla elsparkcyklar kommer stå på avsedda ytor, annars tickar betalningen på, skriver Anders Lindhe.

Svar till Joachim Nordström (NWT 17/10).

Jag har läst den debattartikel Joachim Nordström, regionchef för Tier Mobility, skrivit. Delar merparten av det som förs fram och delar åsikt att elsparkcykeln kan och är bra transporttillskott i den urbana stadsmiljön. Vill passa på att ge beröm att du offentligt tar plats i debatten. Dock upplever jag med flera att ni inte som företag verkligen väljer de enkla och väl fungerande sätt att stävja det som i dag inte fungerar i Karlstad eller andra städer runt elsparkcykeln.

I dag är det många äldre, synskadade samt andra grupper i vårt samhälle som får stort begränsade ingrepp i hur de som oss alla andra kan röra sig fritt i vår stadsmiljö. Det är för dem ni måste välja åtgärder som i praktiken är enkla och fungerar. Grunden är att förenkla och trygga så alla medborgare kan röra sig fritt i vår stad.

Hastighet: Sänk hastigheten till 10 kilometer i timmen inom Karlstad stadskärna, då skapas det marginal om olyckan skulle vara framme.

Ålderskontroll: Inför bank-ID-kontroll vid app-uthyrning, då förhindrar ni barn och ungdomar under 18 år att hyra dem.

Parkering: Inför endast utcheckning vid parkeringsställ eller zonområde för elsparkcykeln, utanför dessa platser som ni samverkar fram med kommunen så kan ingen utcheckning ske.

Ovan tre praktiskt konkreta åtgärder är enkla att genomföra och allt går att i appen addera in. Resultatet är mjukare färd i centrala Karlstad, rätt ålder på förare och att alla elsparkcyklar kommer stå på avsedda ytor, annars tickar betalningen på.

När något som är så enkelt och givet inte införs så måste man fråga sig vad orsaken kan vara? Jag med flera tolkar det som att ni med andra leverantörer helt enkelt inte vill. De förslag som räknas upp av dig (till exempel fotografera elsparkcykeln efter avslutad resa) är reaktiva och har i andra städer bevisats ej fungera.

Vårt hopp går då till kommunen som verkar följa andras kommuners senfärdiga agerande och små justerande. Vi kan alla under sommarhalvåret läsa vad det resulterar i. Våga gå före och använd ovan tre enkla justeringar, då kommer ert varumärke stärkas och ni och vi medborgare går i samklang för mikromobilitet.

Anders Lindhe

Karlstad

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.