Väg 540 från Södra Ny kyrka mot Ölserud är i så dåligt skick att boende i området har fått nog. Nu kräver de att Trafikverket rustar upp vägen.
– Vi har rätt till en bra väg, precis som alla andra, säger Izabella Pettersson.
Att väg 540 ofta är i ett bedrövligt skick vittnar flera boende i området om när de möter upp ST vid Södra Ny kyrka. Det är därifrån, i riktning mot Ölserud, som asfalten övergår i grusväg. Just denna dag är vägen nysladdad, men djupa potthål över hela vägen är annars en vanlig syn, och en del av hålorna är kvar trots att skrapan gått fram.
– Det räcker att det kommer en regnskur så är det likadant igen. Det här handlar om flera års bristande underhåll, säger Ingemar Pettersson.
Han bor i Torserud tillsammans med makan Izabella och under många år drev de en handelsträdgård där. Izabella berättar att många kunder reagerade på att vägen var så dålig och en del sa att de inte vill åka dit på grund av det.
– Jag har inget emot att det är en grusväg, men det ska vara ett ordentligt underhåll. Det är mycket trafik på den här vägen. Vi betalar skatt och har rätt till en bra väg, precis som alla andra, säger Izabella Pettersson.
Ingamaj och Lennart Hedqvist har bott intill vägen i 32 år med daglig pendling till jobbet i Säffle.
– I perioder får man sicksacka sig fram när man kör. Man vill kunna köra på vägen utan att det ska bli skador på bilarna, säger Ingamaj Hedqvist.
Annelie Svensson instämmer.
– Man åker i sicksack hela tiden. Man får köra 30-40 kilometer i timmen och hela tiden titta ner på vägbanan.
Hon menar att vägen rentav är farlig när den är som sämst. Det är rullgrus i kurvorna och på våren blir det ofta stora tjälskador.
– Man tänker, att måtte jag inte hamna i en ambulans, säger Annelie Svensson.
– Ja, det har ju hänt olyckor. Det var en lastbil som sjönk i en tjälskada och välte, säger Ingamaj Hedqvist.
Per Edlund skriver också under på att vägens skick förstör bilarna.
– Det är svårt att förnya bilparken när det sliter så på bilarna. De blir förstörda. Potthålen är värst och de kan dyka upp från en vecka till en annan.
Kerstin och Mats Rinnemo är ganska nyinflyttade i området och pendlar båda till arbeten i Karlstad. De instämmer i kritiken om vägen. De funderar på att köpa elbil, men vet inte om den kommer hålla.
– De är ju utvecklade för finare vägar. De innehåller mer plast och är inte lika robusta, säger Kerstin Rinnemo.
Samhället behöver satsa på vägnätet även på landsbygden, menar hon.
– Vi står som i ett trendbrott nu när folk kan jobba hemifrån mer och vill ut på landet. Det är något som borde vara intressant för en kommun som Säffle.
Förutom privatpersoner är det även företagare som använder vägen. En av dem är Yngve Jansson driver företag inom skogssektorn.
– Jag åker på väldigt många vägar i hela kommunen och det här är den sämsta biten. Det är otroligt eftersatt, säger han.
Det är Trafikverket som har ansvaret för underhållet på vägen, men de personer som ST talat med vill att Säffle kommun ska försöka påverka Trafikverket att satsa på vägen. Allra helst skulle de vilja se att hela vägsträckan från Södra Ny kyrka mot Ölserud blir asfalterad.
Dag Rogne (C), kommunstyrelsens ordförande, håller med om att en asfaltering av hela väg 540 skulle behövas.
– Det är jätteviktigt för landsbygden att vi har bra vägar, säger han.
Men kommunens möjligheter att påverka vilka satsningar som Trafikverket väljer att göra är begränsade, menar han. Det kommunen kan göra är att påtala problem för Trafikverket, samt försöka påverka genom Region Värmland och via de värmländska riksdagsledamöterna. Men i slutänden är det Trafikverket som beslutar om vilka satsningar som ska göras.
Stor konkurrens
Vad gäller väg 540 har kommunen framfört till Trafikverket att man anser att den behöver asfalteras. Det var i september 2019 som kommunen skrev till Trafikverket efter en motion från Centerpartiet som bifölls tidigare samma år. Trafikverket svarade genom Tomas Bergbom vid Trafikverket Region Väst. Han skrev att myndigheten varje dag får önskemål från allmänheten om bland annat beläggningsåtgärder och att önskemålen i princip alltid är berättigade och välbehövliga, men att pengarna inte räcker till: ”Trafikverket finansieras via statliga medel och den tilldelning som ges motsvarar på intet sätt behoven av åtgärder. Konkurrensen om dessa åtgärder är mycket stor och endast ett fåtal objekt kan åtgärdas varje år”, skrev han.
Tomas Bergbom uppgav även att ett riktvärde för Trafikverket är att prioritera vägar som trafikeras av fler än 250 fordon per dygn och som är klassade som näringslivsväg. Väg 540 uppfyller inte de kriterierna och även om de skulle uppfyllas så kan inte Trafikverket garantera åtgärder, fortsatte han i svaret till Säffle kommun.
Dag Rogne tycker att det är ett problem att Trafikverket inte får tillräckligt med resurser.
– Det är en fråga för staten att det blir resurser till Trafikverket så att de kan utöva sitt underhåll.
Region Värmland har också ett finger med i spelet vad gäller infrastruktursatsningar i länet. Regionen ansvarar för att ta fram en länstransportplan om vilka åtgärder som bör prioriteras på de statliga vägarna i länet. Som en av kommunerna i regionen får Säffle svara på frågor om vad man tycker att Trafikverket ska satsa på.
I en enkät från Region Värmland som ST tagit del av uppgav Säffle kommun bland annat att det var dålig vägstandard på sträckan Säffle-Ekenäs och att det statliga bidraget till de enskilda vägarna är för lågt. Den gången nämnde kommunen dock inte väg 540. Dag Rogne (C) säger att frågorna från Region Värmland ställdes strax efter att kommunen redan hade fått svar från Trafikverket om väg 540 och att man såg ett behov av att rusta upp vägen till Ekenäs på grund av den turismsatsning som gjordes med campingen och restaurangen.
– Men jag tar med mig det att nästa gång vi har en dialog med Trafikverket ska vi ta upp problemen med väg 540, säger Dag Rogne (C).
Kan medfinansiera
Det är som sagt Trafikverket som är ansvarig för skötseln av statliga vägar, men kommuner har möjlighet att vara medfinansiär för vägsatsningar. I enkäten från Region Värmland ställdes frågan till Säffle kommun om det var något kommunen var intresserad av. Kommunen svarade nej. Det är en åsikt som Dag Rogne (C) står fast vid.
– Vårt skatteunderlag ska gå till skola, vård och omsorg och inte till sådant som statliga medel ska gå till. Tyvärr har det blivit så att kommuner som är med och finansierar får lite förtur, men vi tycker inte om det systemet. Det statliga vägnätet ska Trafikverket ta hand om, säger han.
ST har varit i kontakt med Linda Saarikoski, åtgärdsplanerare på Trafikverket. Hon skriver i ett mejl att Trafikverket inte planerar några förstärkningsåtgärder på väg 540.
Vägen är inte prioriterad som strategiskt vägnät för tyngre transporter och är inte heller utpekad som en funktionellt prioriterat vägnät, vilket omfattar dagliga personresor, godstransporter, kollektivtrafik och långväga personresor, förklarar hon.
Trafiken på väg 540 mättes senast 2011 och planeras att mätas igen 2023.