Stadsbyggnadsnämnden har antagit den nya detaljplanen som gör det möjligt att bygga resecentrum vid Karlstads central.
– Vi arbetar nu intensivt med samprojektering tillsammans med Trafikverket och Jernhusen så att alla byggen kan ske parallellt.
Politiskt bråk om trafiken på Hamngatan i KarlstadDet berättar Sören Jonsson, Karlstads kommuns projektledare för Tåg i tid.
Sent i fjol var detaljplanen för resecentrum ute på granskning, den andra gången man fick tycka till om planen. Totalt kom det in 45 skriftliga yttranden, varav 14 från statliga, regionala eller kommunala remissinstanser.
Synpunkterna har främst handlat om trafik och bilarnas och även bussarnas framkomlighet på och runt Hamngatan när fyra körfält ska minskas till två och det har även kommit in förslag att nuvarande busstation behålls och att stråket mellan den och järnvägsstationen förbättras.
Mindre ändringar
– Vi har lyssnat på alla synpunkter och beaktat dem, men har valt att inte göra några större ändringar i utformningen av resecentrum. Det handlar mest om mindre detaljer samtidigt som vi har fått in kompletterande utredningar.
– Det handlar bland annat om vattenkvaliteten i området och en trafikutredning. Den visar att det är möjligt att minska ner trafiken på Hamngatan från dagens 16 000 fordon per dygn till 4 000 tack vare den nya Vikenförbindelsen.
– Det kan jämföras med cirka 6 000 fordon som man tidigare har antagit, säger Sören Jonsson.
Han påpekar dock att detta handlar om simuleringar.
– Sedan handlar det ju även om att förändra vårt beteende när det gäller att välja väg i stan så det är svårt att sia om hur mycket trafiken kommer att minska på Hamngatan.
Just nu pågår förberedelserna för fullt inför byggstarten för resecentrum. Bland annat innebär det att bussarna flyttas från busstationen till nya lägen längs Hamngatan, uppförandet av ett kontorshus intill stationshuset där det även blir vänthall, byggande av en ny mittenperrong för fler tåglägen vid Karlstads central, bro dit och över spåren till Viken och att Vikentunneln breddas till en passage.
– Vi arbetar nu intensivt med samordning och samprojektering tillsammans med Trafikverket och Jernhusen så att alla byggen kan ske parallellt för att byggtiden ska bli så kort som möjligt.
– Dåliga grundförhållanden och närheten till ett grundvattenmagasin gör dock att Trafikverket behöver längre tid för förberedelser. Det innebär att resecentrum försenas med cirka ett år och beräknas stå klart i mitten av 2026, säger Sören Jonsson.
Nytt mötesspår öppnar
Två saker händer sent i år som påverkar Tåg i tid-projektet. I december öppnar det nya mötesspåret på Värmlandsbanan i Välsviken som ökar kapaciteten och runt årsskiftet planeras rivningen av p-huset Duvslaget intill Karlstads central komma i gång. Det ersätts med en större p-plats.
Detaljplanen ska vidare för slutligt beslut i fullmäktige i december.