Se möjligheterna i den nödvändiga omställningen

Krönikor
PUBLICERAD:
Skylt- och fasadföretaget Alfa Neons omställning till att tillverka skyddsförkläden imponerar på Anders Paulsson, chef på Swedbank i Karlstad. Ishaq Al naser var en av dem som fick jobb när Alfa Neon ställde om.
Foto: Lisa Olaison/NWT arkiv
Sju av tio företag med upp till 49 anställda uppger att de är i en tydlig omställningsfas. Vanligaste orsakerna är för att utveckla nya affärsområden och expandera befintlig verksamhet. Även nya kundbehov, pandemin och klimatutmaningarna driver på företagens omställning.

Även om omställningen främst drivs av viljan att utveckla nya affärsområden och expandera befintlig verksamhet och nya kundbehov tycker jag att det är väldigt intressant att pandemin, digitaliseringstakten och inte minst miljö- och klimatutmaningar har bidragit till en påtaglig förändring av verksamheten. En tredjedel av alla tillfrågade företag i en ny undersökning från Swedbank och sparbankerna säger att de behöver bli bättre på att möta hållbarhets- och klimatutmaningar.

Man kan se hållbarhet utifrån ett klimatperspektiv men också utifrån hur man driver sin verksamhet på ett hållbart sätt, och ur perspektivet hur man påverkar samhället, direkt eller indirekt. Alla de här aspekterna är viktiga för oss på Swedbank och det känns jättekul att ha fått dela ut Swedbanks Hållbarhetspris på Företagsgalan i Kristinehamn till ett företag som i sin verksamhet bidrar till minskande energiförluster och en bättre inomhusmiljö för boende. Det är ett nyinstiftat pris men jag hoppas att det kommer att bli en årlig utmärkelse framöver.

Omställning förknippas av många med något negativt men jag tycker att man ska tänka tvärtom. Att anpassa sig efter nya omständigheter är en förutsättning för att på sikt nå ett hållbart företagande och därmed vara långsiktigt konkurrenskraftig. Näringslivets omställning drivs av strukturförändringar. Det gäller inte minst inom miljö- och klimatområdet som påverkar både företagens affärsstrategier och kundernas preferenser.

Att identifiera nya affärsmodeller i en värld som drabbats hårt av pandemin samtidigt som förväntningar på hållbart företagande ökar är en av de största utmaningarna enligt vår undersökning. Därför blev jag extra glad när jag läste i NWT om den fantastiska och smått osannolika vändning som skylt- och fasadtillverkaren Alfa Neon i Kil har åstadkommit. När coronakrisen slog till föll intäkterna med mer än hälften och många varslades eller korttidspermitterades. När läget var som mörkast hittade företaget en idé från plastföretaget Wetterskogs i Karlstad, som hade gjort en lyckad omställning till att producera plastförkläden för sjukvården. Då väcktes idén om ett samarbete och Alfa Neon ställde om produktionen och kunde leverera förkläden till Karlstadsföretaget, vilket även ledde till stora leveranser till Säffleföretaget, Cellcomb, som också var i skriande behov av produktionskapacitet.

Ett annat positivt exempel är Badtunna Skärgårdstunnan AB i Åmål som säljer svenska vedeldade badtunnor. När folk har rest mindre så har förstås den typen av privata investeringar ökat och enligt företaget har de ökat sin försäljning med över 130 procent de senaste åren, där cirka 90 procent av total omsättning avser export till ett stort antal länder. Det gäller att agera snabbt när marknaden ändras! Jag blir stolt över att vara värmlänning när jag ser vilken fantastisk entreprenörskapsanda vi har trots de svåra tiderna vi haft.

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.