Något som inte spelar någon större roll förrän Karolina Skog inte bara missbrukar, utan till och med misshandlar, statistiken i syfte att upprätthålla Miljöpartiets landsbygdsfientliga politik, skriver Per-Ola Olsson.
En sänkt bränsleskatt gynnar alla med bil, främst rika i städer, och därför går det inte att sänka skatten. Ungefär så kan miljöpartiets Karolina Skogs insats i debatten med Sverigedemokraten Martin Kinnunen i Nyhetsmorgon den 1 oktober sammanfattas.
Skog påstår nämligen att folk i städerna, i synnerhet välbärgade Danderydsbor, kör mer än de ute på landsbygden. Eftersom en sänkt skatt då skulle gynna Danderydsborna mest är det då enligt Skog omöjligt att, trots att det är landsbygdsborna som knorrar mest över att de under höga bränsleskatter digna ned, sänka skatten.
Huruvida Skog medvetet ljuger eller bara helt missuppfattat statistiken hon refererar till vet bara hon. Vi andra torde dock kunna få en fingervisning i att bland det allra första som går att läsa i det material Skog bygger sina påståenden på, uttryckligen står att statistiken inte tar hänsyn till var respektive bil körs. Alla de mil en bil rullar, oavsett om det är stad eller land, Norrland eller Stockholm, bokförs där bilens formella ägare har sin adress.
Så skriver du en debattartikelDet här innebär att många av de mil leasingbilar körs runtom i landet bokförs i de större städerna, med en enorm koncentration till Stockholm. Något som inte spelar någon större roll förrän Karolina Skog inte bara missbrukar, utan till och med misshandlar, statistiken i syfte att upprätthålla Miljöpartiets landsbygdsfientliga politik.
Siffrorna ger nämligen inte stöd för hennes påståenden, och det finns gott om uppenbara inteckningar för att så är fallet. Det finns till exempel i Nacka knappt nog med vuxna för att kunna köra alla bilar som är registrerade i kommunen.
Nästan 60 procent av Solnas personbilspark ägs av juridiska personer. Solna har även mer än 250 traktorer och runt 250 snöskotrar. I Stockholms kommun finns det mer än 3 000 traktorer, mer än 2 000 snöskotrar och nästan 2 200 fyrhjulingar. Det finns enbart i Stockholms kommun även knappt 62 000 lätta lastbilar. För att Skogs tolkning av statistiken ska gå ihop måste nästan fyra procent av stockholmarna, oavsett ålder, äga en släpvagn.
Det är alltså den fordonsflotta vars formella ägare finns i Stockholm som körs längst. Inte stockholmarna, och i synnerhet inte Danderydsborna. När det enligt statistiken finns nästan fyra gånger så många traktorer som bussar i Stockholms kommun kan Skog svårligen hävda att hennes uttalande är ett misstag eller ett missförstånd.
Skog koketterar alltså inte bara med ett rejält förakt för de som måste ha en bil för att klara livet, utan även ett minst lika stort förakt för sanningen. Det finns många familjer där bilen är en förutsättning för ett fungerande liv. Riktiga människor som måste använda bilen för att ta sig till jobbet, skolan, fritidsaktiviteter och affären, och som inte kan köpa en elbil. Skog däremot, behöver inte ens lämna sitt elfenbenstorn för att vara ute och cykla.
Per-Ola Olsson
Bonde, skribent och folkbildare