Danielsson: En rovdrift på transportmarknaden

Signerat
PUBLICERAD:
Vi har säkert alla läst om och sett bilder från ett otal brittiska bensinmackar med långa bilköer och sinande pumpar, skriver Johan Danielsson. Foto Frank Augstein
Foto: Frank Augstein/AP

Direkt från Europaparlamentet

Man kan inte stänga sitt lands gränser för utländsk arbetskraft utan att ha sett till att ens egen arbetskraft har rätt kompetens och bra arbetsvillkor, skriver Johan Danielsson.

Bensinkrisen i Storbritannien visar inte bara att Brexit var ogenomtänkt. Det visar också på behovet av bättre löner och arbetsmiljö i en europeisk transportbransch som i dag präglas av skitföretagande och underbudskonkurrens.

Vi har säkert alla läst om och sett bilder från ett otal brittiska bensinmackar med långa bilköer och sinande pumpar. Orsaken är inte att bensinen i världen har tagit slut, problemet är att den inte kommer fram till de brittiska mackarna. Samma gäller varor i mataffärer där hyllor gapar tomma. Detta beror på att det finns en enorm brist på lastbilschaufförer i landet.

Den brittiska regeringen hävdar att den uppkomna situationen beror på pandemin, men inget annat europeiskt land lider av brist på bensin eller matvaror. Situationen i Storbritannien beror främst på beslutet att lämna EU, men också på att man tillåtit en rovdrift på transportmarknaden.

Man kan inte stänga sitt lands gränser för utländsk arbetskraft utan att ha sett till att ens egen arbetskraft har rätt kompetens och bra arbetsvillkor. Man kan inte stänga gränsen för arbetare från låglöneländer och tro att sina egna medborgare vill eller kan ta jobben. För det första är lönerna på många håll inom transportbranschen för låga och arbetsvillkoren undermåliga. För det andra är det inte vem som helst som kan köra lastbil. Det krävs utbildning och träning.

Den brittiska paniken med att utfärda tidsbegränsade visum kommer inte lösa problemet på sikt, eller skapa en hållbar transportmarknad. Britterna öppnar upp för gästarbetare som inte ska behandlas på samma villkor som inhemska arbetare. Det är oacceptabelt.

Men även i EU står vi inför utmaningen med brist på egen arbetskraft inom en sektor präglad av slavliknande löner och arbetsvillkor. Medelåldern inom transportsektorn är relativt hög, arbetskraften slits ut och de urusla förhållandena gör det svårt att rekrytera unga och kvinnor. På längre sikt står hela marknadens existens på spel och därmed EU:s välfärd och konkurrenskraft.

På grund av att vi tillåter affärsmodeller med låga löner och usla arbetsvillkor som konkurrensfördel är vi idag beroende av chaufförer från andra länder. Polen har i dag fler än 100 000 aktiva förartillstånd för chaufförer från länder utanför EU. Litauen med knappt 3 miljoner invånare har vissa år utfärdat 30 000 sådana tillstånd. Detta är en jakt på människor med en så svag ställning som möjligt för att utnyttjas så mycket som möjligt.

Det finns därför all anledning för EU att dra egna lärdomar från det som händer i Storbritannien. Den brittiska bensinkrisen visar på att Brexit var ogenomtänkt, till och med feltänkt. Men framför allt visar det på behovet av att skapa en mer hållbar och socialt rättvis transportmarknad. Endast så kan vi inom EU också bygga ett robust och säkert transportsystem som respekterar alla de människor som dagligen utför de transporter vi är så beroende av.

Johan Danielsson

Europaparlamentariker (S)

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.