Högre priser innebär större intäkter, och om pengarna investeras i ny teknik och bättre odlingsmetoder kan bönderna öka sin kapacitet och avkastning rejält, skriver Anders Fredriksson.
Det ser ut att bli en katastrofal kaffeskörd i Brasilien, med högre priser som följd. Samtidigt synliggörs de miljö- och klimatmässiga utmaningar som hela branschen måste lösa tillsammans. Den goda nyheten är att när utmaningarna blir tydliga får vi möjligheten att göra något åt dem.
Brasilien är världens största kaffeproducent. Cirka 40 procent av de drygt 2 miljarder koppar kaffe som dricks varje dag runt om i världen bryggs på bönor från Brasilien. Så när landets kafferegioner nu drabbas av extremväder påverkar det hela den globala kaffebranschen.
Mellan 10 och 15 procent av Brasiliens kaffeskördar har förstörts på grund av torka och frost. Det kommer att märkas. Dels på priset vi får betala framöver, men framför allt för de brasilianska kaffebönder som förlorat stora delar av sin skörd och inkomst. Vi andra kan, om än motvilligt, klara oss utan kaffe, det kan inte de.
Så skriver du en debattartikelSituationen är naturligtvis tragisk för de som drabbats, men på sikt kan den faktiskt gynna kaffebönder och konsumenter. För när priset på kaffe stiger, så stiger priset hela vägen till bonden. Högre priser innebär större intäkter, och om pengarna investeras i ny teknik och bättre odlingsmetoder kan bönderna öka sin kapacitet och avkastning rejält. Det gör bonden bättre rustad för framtiden, och säkrar tillgången på gott kaffe.
Vi vet att det är möjligt för vi har sett det förut. Sedan 2013 har Löfbergs investerat i utbildning och klimatanpassad odling tillsammans med 15 000 bönder i Kenya. Projektet ”Kaffe för en bättre framtid” var framgångsrikt både ekonomiskt och utvecklingsmässigt, och produktiviteten mer än fyrdubblades, från 3 till 14 kilo per träd. Projektet har sedan dess utökats till att omfatta hela 40 000 bönder i Kenya, Tanzania och Colombia under namnet ”Next Generation Coffee”.
Men investeringar hos bönderna måste backas upp av investeringar i resten av värdekedjan. Vi måste fortsätta den cirkulära omställningen och dra nytta av kaffeplantans fulla potential. I dag använder vi mindre än 1 procent av plantans näringsvärde när vi skördar och brygger bönorna. Vårt mål är att använda 100 procent senast år 2030.
I Circular Coffee Community arbetar vi tillsammans med andra företag och aktörer för att hitta användning för de 99 procent av plantans värde som idag går till spillo. Här finns det massor av möjligheter, och vi har inte upptäckt alla än – långt ifrån. Vi behöver bli bättre på att använda de resurser som fortfarande går till spillo, inte bara ur ett miljö- och klimatmässigt hållbarhetsperspektiv, utan även ur ett socialt perspektiv eftersom det skapar nya inkomstkällor för kaffebönderna.
En annan fråga som blir tydlig nu är de komplicerade strukturerna i den globala handeln med kaffe. Strukturer som innebär att bara är en liten del av priset vi betalar i butiker eller på kaféer går till bonden som har odlat och skördat kaffet. Här jobbar vi med att utmana orättvisa handelsstrukturer och att säkerställa direkt handel med bönderna i allt högre grad. När konsumenterna kan göra upplysta val vid köp av kaffe får de också möjlighet att verka för en positiv cirkulär utvecklingen av kaffebranschen.
En mer transparent och direkt handel gynnar både kaffeodlare och konsumenter. I kombination med att använda hela kaffeplantans resurs på ett bättre sätt, bidrar det till att det finns både kaffe och bönder som vill odla det i framtiden.
Anders Fredriksson
Vd på Löfbergs