Hoppa till huvudinnehållet

Johan om att köra elbil för KMS: ”Jag är absolut intresserad”

Publicerad:
Reporter Bengt Sundler
Bengt Sundler
bengt.sundler@nwt.se
Johan Kristoffersson kan mycket väl komma att ingå i KMS elbilssatsning i VM 2022.
Johan Kristoffersson kan mycket väl komma att ingå i KMS elbilssatsning i VM 2022. Foto: Volkswagen

Johan Kristoffersson fortsätter jakten på en fjärde VM-titel i rallycross under helgen i Belgien, samtidigt som familjeteamet släpper nyheten om elbilssatsning 2022.

– Jag hoppas det blir ett riktigt bra mästerskap, säger Johan.

Han kör nu en Audi för Kilsteamet EKS JC, men kontraktet går ut efter den här säsongen.

Senaste titeln, 2020, tog Johan med Kristoffersson Motorsport, som nu ska bygga tre bilar till nästa år då VM-huvudklassen blir elektrisk.

Han duckar lite på frågan om han ingår i elsatsningen.

– Det får du fråga honom som ska driva det.

Det vore förvånande om pappa Tommy inte vill ha dig som en av förarna om du själv är intresserad?

– Ja, det är ju det. Jag är absolut intresserad. Jag gillar ju rallycross. Men det ska ju passa ihop med andra kalendrar. Det är olika alternativ. Jag har ju ett plus ett kontrakt med Nico.

Formel 1-världsmästaren Nico Rosberg driver teamet som Johan kör för i Extreme E.

– Om det är så att Nico vill förlänga nästa år så måste jag göra det, men det är inte hundra procent klart om det blir något.

Risken för en krock finns, även om den undveks i år.

– Vi är så många rallycrossförare som kör och då är det smart att lägga kalendrarna så det passar. Vi får hoppas de får till det nästa år också.

Johan Kristoffersson har haft en motig säsong i årets rallycross-VM, men senast i Riga tog han första segern och avancerade upp till tredje plats totalt, bara en poäng bakom tvåan Kevin Hansen.

– Synd med kollisionen med Niclas Grönholm i första racet, det hade varit riktigt bra poängkap annars.

Upp till ledande Timmy Hansen fattas dock mer, 17.

– Jag har haft många bra år innan. Det gäller att allt ska falla på plats för att man ska vara med där uppe, och det har det väl inte riktigt gjort för mig i år. Vi för göra vårt bästa på de fyra tävlingarna som är kvar så får vi se hur långt det räcker.

Han har dock ett handikapp inför helgen eftersom han aldrig kört på Spabanan tidigare.

– Lite nackdel är det väl, men mer när man kommer till en bana med högt däckslitage. Har man varit där tidigare kan man spara på däcken och inte köra så mycket träning. Jag tror inte det är så högt däckslitage, så man kan kosta på sig att köra några varv på träningen utan att bli allt för hårt pressad på däckslitage. Eller alla varv, det är bara åtta.

Bilen är väl snabb när allt funkar?

– Ja, absolut. Det finns alla möjligheter att vara med och kriga ända in i sista tävlingen.

Johan om att köra elbil för KMS: ”Jag är absolut intresserad”

Artikeltaggar

Johan KristofferssonRallycross

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.