Insändare x 6 om höjda bränslepriser

Insändare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Många insändarskribenter har starka åsikter om de höjda bränslepriserna. En del tycker att de är fullt rimliga, andra tycker precis tvärtom.
Foto: Åserud, Lise

Det räcker nu!

Nu börjar det bli skyhöga bränslepriser. Det drabbar inte bara de som bor i glesbygd, även om de är mest drabbade. Bränslepriset överstiger skatteavdraget för resorna till och från jobbet till och med. Allt kommer att bli dyrare; matvaror, bussresor, färdtjänst, porto, frakt med mera. Jag undrar om politiker inte kan se sambandet - allt är ju ett kretslopp.

Dessutom, att lägga skatt på skatten är ju horribelt. Finns det ingen politiker här i Värmland som är villig att stå upp för medborgarna här? Om miljöpolitiken ska fungera så vore det ju idé att bygga ut samhällsservice först. Bygg skolor, servicekontor med polis, bankservice, arbetsförmedling, försäkringskassa och vårdcentraler med apotek på strategiska platser på landsbygden. I brist på affärer så borde livsmedelshandlare få statsbidrag för att kunna leverera till kunder på landsbygden. Det blir ju en bra service till gamla och sjuka som kan bo kvar i sina fastigheter och slippa sälja för att sätta sig i en lägenhet i närmaste tätort, med depression och vantrivsel som följd.

Nej, bromsa denna miljöhysteri. Sverige behöver inte ligga i framkant av denna hysteri. Följ med i strömmen bara. Våra utsläpp är låga så att det räcker, jämfört med resten av världen.

Så kom igen nu, politiker. Visa att ni har lite ryggrad och stå upp för vårt glesbygdslän.

Skattebetalare

***

Låt bensinen kosta annars får framtiden betala

Moderaterna har gått ut med ett radikalt förslag, att sänka bensinskatten. Detta trots att en hög koldioxidskatt är det mest kostnadseffektiva sättet att minska utsläppen. Om detta är det mer eller mindre konsensus om bland ekonomer. Framtidens landsbygdsbor kommer inte direkt tacka moderaterna för detta när skogen brunnit ner. Det är inte ett långsiktigt sätt att få röster, att skapa trygghet eller att få ekonomin att blomstra. Det är att gräva ner sig ännu mer i något som inte är hållbart, som inte fungerar. Den fossila energin har skapat mycket välstånd och underlättat livet för många, men det är riktigt farligt i längden och det är hög tid att gå vidare. Vill man göra vardagen lättare för landsbygdsbor och storstadspendlare så finns det många andra sätt.

Axel Olsson

***

Vad orsakar det höga dieselpriset?

Vi kan höra något politiskt parti som vill sänka bränslepriset för bilar. Är det valfläsk inför nästa val? För det höga bränslepriset som blivit på senare tid beror väl inte på beslut i Sverige. Visst har bensinpriset åkt ”jojo” de senaste åren, men hur mycket har Sverige kunnat påverka detta? I så fall borde ju sittande regering ta hem många poäng.

Däremot har jag väntat på svar från 1965 på hur man kan ta ut mervärdesskatt på energiskatten. Någon riksdagsman sa då att det var lätt att förklara. Finns det någon som kan ge en vettig förklaring till att ta ut mervärdesskatt på skatt? Någon har försökt med förklaringen att någonstans måste ju skatten komma från. Men samma personer är mycket noga med sina avdrag på deklarationen.

Om vi ser det på lite längre sikt så låg väl bränslepriser på 15:50-16 kronor före pandemin, för att sedan sjunka ner mot 14 kronor. Kan det vara så att oljeproducenter vill ta tillbaka för dåliga tider under pandemin? I dag finns det länder där man hamstrar bränsle likt vad vi gjorde i början av 60-talet här i Sverige.

Det är väl så att vi kanske borde jämföra bränslepriset efter hur lång tid vi behöver arbeta för bensinpriset. Då hade vi väl haft ett väldigt högt bensinpris när många jobbar 20-30 minuter för en liter bensin före skatt. Många tjänar i dag 100-150 kronor i timmen, hur länge behöver man då arbeta för en liter bränsle? Dessutom är väl bränslepriset ofta en ganska liten del av bilinnehavet. Men det är lätt att se och lätt för politiker att köpa sig billiga röster med. Som människor står vi väl inför betydligt större problem än bränslepriset till bilen. Nuvarande bränslepris kanske kan få vissa att köra lite mindre bil, vilket i så fall är bra för miljön. Allt kan ju inte räknas i pengar.

Rune Jakobsson

***

Sänk priset på bränslet!

Det kan inte bara bilarnas fel att miljön försämras. Alla fabriker, flygplan släpper ut betydligt mer och det ska vi sota för, vi som kör bil.

Bor i närheten av en av länets största fabriker och ideligen fruktansvärd stank och luften fylld av giftig rök. Då hör man inget om hur dåliga de är för miljön.

Vad händer med elbilarna när de inte är kördugliga? Det påverkar också miljön.

Är beroende av bil, både till arbete och barnens aktiviteter. Ska vi börja färdas på elsparkcykel flera mil? Sedan de blev brukbara har diesel och bensinpriser skenat. Alla kan inte ta elcykel till jobbet. Sänk priserna på bränslet igen!

Bilisterna

***

”Ta 50-60 kronor per liter för bensin och diesel”

Om man nu är så noga med att vi ska bromsa förbrukningen av fossila bränslen så varför inte drämma till med riktigt höga skatter så att bensin och diesel kostar uppåt 50-60 kronor per liter? Då skulle det ge effekt.

Nu är det precis som vanligt. Det vill säga att skatteintäkterna ökar i statskassan. Det är Finansdepartementets tjänstemän som gnuggar händerna. Vi kan snart starta en ny myndighet som ger "sysselsättning".

Observer i östra Värmland

***

Hur ska jag motivera mekanikereleverna när färre bilar rullar?

Just nu utbildas flera reparatörer som ska serva maskiner och fordon. Dessa farkoster fungerar inte utan någon form av bränsle (på el blir kabeln för lång). Jag är en av de utbildare som ska ha dem ut i arbetslivet.

I dag då jag tankade bilen på Sveriges billigaste tankstation fick jag till min fasa se att det kostade 18 kronor per liter! Jag åker cirka 14 mil varje dag till och från mitt jobb som lärare och utbildar mekaniker.

Jag satte mig i bilen och rullade sista två milen. Då kom tanken: Varför utbildar jag de goa eleverna som jag SKA ha ut i arbetslivet? Hur ska jag få dem ut i jobb när inte bilarna rullar lika mycket och reparationerna blir färre?

Hur ska jag motivera mina elever att fortsätta utbildningen? Den frågan funderar både jag och övriga lärarkåren på. Ibland känner eleverna att utbildningen kan leda till arbetslöshet.

Jag som utbildare tjänar ”bra” vilket genererar mer i skatt. Kan absolut få ett jobb i Norge och har kort väg dit, men tjänar Sverige på detta? Ja, om jag köper en limpa så betalar jag moms, men inkomstskatten kommer inte Sverige tillgodo. Jag vill tjäna mitt land. Då är frågan: Hur ska jag tänka nu?

En tröst är alltid att man kan dra av resorna. Men pengarna ska ut under året och skatteåterbäringen blir jag inte så mätt på.

Stefan

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.