Hoppa till huvudinnehållet

Värmländska röster om Vilks: ”En stor förlust”

Publicerad:
Lars Vilks, svensk konceptkonstnär, konstkritiker, filosofie doktor i konstvetenskap, författare och debattör avled i en trafikolycka på söndagen. Han blev 75 år. Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT

– En stor förlust för svenskt konstliv.

Så sammanfattar Karlstadsprofessorn Hans-Olof Boström konstnären Lars Vilks bortgång. Han har känt Vilks i över 40 år. Andra värmländska röster lyfter fram både konstnärskapet Vilks och hans insatser för yttrandefriheten.

Hans-Olof Boström har varit professor i konstvetenskap vid Karlstads universitet och lärde känna Lars Vilks på Uppsala universitet redan 1978.

– Sedan träffades vi rätt ofta och jag har bjudit in honom som föreläsare i konstvetenskap. Senast vi träffades var för några år sedan på en vernissage i Stockholm, berättar Hammaröbon Hans-Olof Boström.

Han tycker att Vilks främsta verk är de gigantiska träskulpturerna Nimis och Arx, som uppfördes i Kullabergs naturreservat, utan lov.

Träffades vid Nimis

– Det är mycket intressanta konstverk! säger Hans-Olof Boström och berättar ett speciellt minne från en konferens, då han var inkvarterad på en gård i närbelägna Arild.

– Jag gick en omväg dit via en fyr och när jag kom ner för branten, vem stod där och arbetade om inte Lars Vilks. Han blev glad att jag hälsade på, säger han.

Hans-Olof Boström, Hammarö, hoppas att Vilks verk i Kullaberg får vara kvar.
Hans-Olof Boström, Hammarö, hoppas att Vilks verk i Kullaberg får vara kvar. Foto: Lena Richardson

Vad som sker med dessa konstverk nu är oklart.

– Jag hoppas att de får vara kvar. Jag tycker inte om lagöverträdelser och intrång i naturreservat, men nu när de ändå står där och är betydande konstverk, säger Hans-Olof Boström.

Hans-Olof Boström framhåller att Vilks också skrev böcker och tycker att han över huvud taget var en trevlig och intressant person.

– Han var en mycket originell konsttänkare och konstnär. Visst var han kontroversiell och redan inför mötet 1970 frågade en doktorand mig om ”han är så galen som det sägs”. Jag står fast vid att han var inte alls galen, absolut inte, men han gjorde saker som uppfattades som utmanande.

Lars Vilks hävdade alltid yttrandefriheten och provocerade, men det är ju till viss del också konstens uppgift, påminner Hans-Olof Boström, som ser konstnärens abrupta frånfälle som en stor förlust för svenskt konstliv.

Konstens frihet

Konstnären Marc Broos, i Östra Ämtervik, träffade Lars Vilks vid en föreläsning på Hammarö. Det var innan han blev så kontroversiell och känd i de breda folklagren. Idag är det främst insatserna för konstens frihet som Marc Broos tänker på, när Lars Vilks kommer på tal.

"Han hade många idéer kvar och var inte färdig med sitt verk”, säger Marc Broos om Lars Vilks för tidiga frånfälle.
"Han hade många idéer kvar och var inte färdig med sitt verk”, säger Marc Broos om Lars Vilks för tidiga frånfälle. Foto: Joachim Lagercrantz

– Han satte igång hela debatten om vad får man göra och vad ska man göra. Jag tror inte att folk kommer att glömma kontroverserna, säger han men tillägger också att han inte tror att syftet med rondellhundstavlan egentligen var att provocera.

Också Marc Broos framhåller Lars Vilks havsnära verk Nimis. Verket har vållat många strider, men också blivit ett populärt besöksmål.

– Jag tycker man ska bevara och skydda det. Det är inte omöjligt att Moderna museet kan köpa det. Det är något slags historia också, säger Marc Broos.

Lars Vilks blev 75 år.

– Det är förstås väldigt tragiskt. Han hade många idéer kvar och var inte färdig med sitt verk. Det är tragiskt att det slutade så här, säger Marc Broos.

”Saknar honom”

NWT:s tidigare kulturredaktör Mats Dahlbergs första möte med Lars Vilks var också vid föreläsningen på Hammarö.

– Det var på Skoghalls bibliotek, säger han och berättar att det inte var många i publiken den gången.

De skulle mötas fler gånger och Mats Dahlberg pratar om ”en modig jäkel” till konstnär, som han tror att den breda allmänheten kommer att minnas framför allt för hans rondellhundar, men också för de mäktiga drivvedsskulpturerna.

– Jag saknar honom. Han var en kontroversiell gestalt, men det lilla privata jag träffade honom fick mig att tycka att han var en mycket trevlig kille. Det är djupt tragiskt det som hänt och jag tänker också på de stackars livvakter som fått offra sina liv.

Här kan du läsa mer om Mats Dahlbergs mycket speciella minnen av rondellhundsdebatten, som faktiskt startade i Värmland.

Lars Vilks ord till kulturredaktören: ”Det var ju du som startade allting”
Mats Dahlberg är tidigare kulturredaktör på NWT och har haft kontakt med Lars Vilks flera gånger.
Mats Dahlberg är tidigare kulturredaktör på NWT och har haft kontakt med Lars Vilks flera gånger. Foto: Helena Karlsson

”En vågad person”

Gary Bergqvist, pensionerad universitetslärare, minns föredraget med Vilks i Karlstad 2015.

– Det var intressant. Han tog upp yttrandefriheten och den konstnärliga friheten och vad som gäller. Han var en vågad person som vågade stå upp och han fick ett helvete under elva år, vilket är skamligt.

Gary Bergqvist undervisade i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet och yttrandefriheten är en grundbult i det ämnet. Ingen grupp ska ta sig rätten att diktera villkoren för vad som får sägas, tycker han:

– Jag är stolt över att Lars Vilks försvarade sin rätt till yttrandefriheten och ett fritt konstnärligt skapande. Hur skulle det se ut om vi backade undan för dessa religiösa fanatiker och lät dem diktera vad vi ska se, läsa, säga, uttrycka? Då har vi inte längre någon yttrandefrihet! Jag sörjer i dag en person som stod upp för den rätten!

1999 blev Lars Vilks konstverk på Kullaberg i Skåne ett fall för tingsrätten.
1999 blev Lars Vilks konstverk på Kullaberg i Skåne ett fall för tingsrätten. Foto: Stefan Lindblom/Helsingborgbild/TT

Artikeltaggar

HammaröKarlstadKarlstads universitetKonstLars VilksMarc BroosÖstra ÄmtervikVärmlands länYttrandefrihet

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.